Evocation Evoked From Demonic Depths (The Early Years)

Evocation

Century media Records heeft onlangs enkele oude demo opnames van het Zweedse Evocation uitgebracht op cd. Evocation werd in 1991 opgericht, het debuut ‘Tales from the Tomb’ verscheen echter pas in 2007 waarna respectievelijk de albums ‘Dead Calm Chaos‘ en ‘Apocalyptic’ in 2008 en 2010 verschenen. De nieuwe release heeft de titel ‘Evoked From Demonic Depths (The Early Years) meegekregen en staat vol met heerlijke ouderwetse death metal. Zo stammen de eerste vier songs af van de allereerste demo getiteld ‘The Ancient Gate’ en de resterende tracks zijn afkomstig van de ‘Promo 1992‘ demo.

Opener “A Wind Has Risen” klink als heerlijke jaren negentig old-school deathmetal zoals het oudere werk van een band als Entombed. Zo zijn de nummers voorzien van rochelende zangpartijen, krachtige riffs en melodisch gitaarwerk waarbij het strakke drumwerk het geheel bij elkaar houd. Luister maar eens naar een nummer als “Desolated Spirits”, of het uptempo “On A Journey To Heaven”. Verder word er zo nu en dan gebruik gemaakt van atmosferische synthesizer partijen, zoals goed merkbaar is tijdens een nummer als “Where The Headstones Shine”. Wat verder opvalt is de wat blikkerige, ongepolijste productie, zeker bij de oefenruimte opnames is dit goed merkbaar. Het album wordt vervolgens afgesloten met “Genesis”, een nummer dat in 1992 werd geschreven maar pas recentelijk opgenomen is en nooit is uitgebracht. Deze song klink echter zoals het hoort en is voorzien van zware, midtempo riffs, brute grunts, krachtig drumwerk en een degelijke productie.

Natuurlijk klinken de opnames gedateerd, en niet altijd even helder, maar omdat dit slechts demo en oefenruimte opnames zijn is dat ook niet zo gek. Voor fans die alles van de band willen hebben is deze release dan ook nog het meest interessant. Echter het is geen must want de twee demo’s verschenen in 2004 ook al eens op cd welke via Breath of Night Records.

01. A Wind Has Risen
02. Through The Darkened Peril
03. The Ancient Gate