Empowerment Gegen.Kult

Demons Ranamok Entertainment

Op 13 april zal het debuutalbum van de Duitse hardcore band Empowerment uitkomen. De band is afkomstig uit Stuttgart, en dat is dan ook de enige info die er over de band te vinden is. De bijgeleverde promosheet weet dan ook trots te melden dat de band geen website, facebook of myspace pagina heeft. Wat mij betreft prima dat een band het zo aan wil pakken, maar volgens mij niet echt handig in dit digitale tijdperk.

Het album gaat van start met “Demaskierung”, een krachtige song voorzien van hakkend gitaarwerk, felle zangpartijen en krachtig drumwerk. Wat echter het meest opvalt zijn de Duitstalige teksten, dit is iets dat ik eigenlijk nog nooit eerder heb gehoord bij een hardcore band. Op zich klinkt het niet verkeerd, maar de teksten lopen gewoon niet zo lekker als dat ik gewend ben van de traditionele hardcore bands. Het volgende “Konflikt” is een typische oldschool hardcore song voorzien van de nodige punk invloeden. Waarna de band tijdens” Nicht Mein Gott” het gaspedaal eens flink intrapt. “Blanker Hass” doet me vervolgens wat aan het oudere werk van Biohazard denken. Wat verder opvalt is dat de band hier en daar wel wat heeft van de bands uit de New York hardcore scene. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Szerelem”, of het groovende “Gegenkult”. Na een klein half uur is het album met het snelle “VtiZ” alweer aan zijn einde gekomen. Kort maar krachtig zullen we maar zeggen.

Al met al weet Empowerment een redelijk album af te leveren, of de band het echter buiten Duitsland gaat redden is nog maar de vraag. Daarvoor zijn de nummers net niet origineel genoeg en ook de Duitstalige teksten helpen niet mee. Fans van old school New York hardcore moeten dit album maar eens gaan beluisteren.

01. Demaskierung
02. Konflikt
03. Nicht Mein Gott