Eclectika Lure of Ephemeral Beauty

Asylum Ruins

Eclectika

Het derde album (als we de eerste demo niet meetellen) van het Franse Eclectika is afgelopen november via Asylum Ruins uitgekomen. Het album is daarmee de opvolger van het in 2010 verschenen ‘Dazzling Down’. Wat we op dit album voorgeschoteld krijgen is experimentele black metal, hier en daar voorzien van wat klassieke invloeden waarbij het geheel wordt afgemaakt door vrouwelijke opera-zang.

Het album opent met een bombastisch intro in de vorm van “Through The Supernova Remnant“ waarna de band van start gaat met het titelnummer “Lure Of Ephemeral Beauty”. De song is voorzien van krachtige riffs en krijsende zangstukken waarbij worden ondersteund door de sopraanstem van Noémie Sirandre. Muzikaal gezien is er op deze release dus niet veel veranderd, al heeft zangeres Alexandra Lemoine plaats moeten maken voor Noémie Sirandre. Verder bevat het album de nodige afwisseling, zoals hier en daar een akoestisch intro (Room Nineteen), maar ook een nummer als “Sophist’s Death” moet zeker genoemd worden waarbij de song voorzien is van een bombastisch beginstuk. “Sweet Melancholia” zou zomaar een stuk filmmuziek kunnen zijn, waarop het donkere “Les Sept Vertus Capitales” een aangename afwisseling is. Het album wordt vervolgens afgesloten met het ruim tien minuten durende instrumentale “Aokigahara”, dat voorzien is van sferische en bombastische passages.

Met deze release heeft de band in ieder geval een volwassen album afgeleverd dat mij beter bevalt dan de voorgaande release. De vocalen van Noémie Sirandre zijn een stuk zuiverder dan die van haar voorgangster, en ook het geluid en de productie is ten opzichte van de voorgaande release stukken beter. Al met al heeft Eclectika met deze release dus een grote stap voorwaarts weten te maken. Fans van experimentele, ambient black metal die niet al te kortzichtig zijn moeten deze release dan ook zeker eens gaan beluisteren.

01. Through The Supernova Remnant
02. Lure Of Ephemeral Beauty
03. Cyclic Anagnorisis