Dying Fetus Reign Supreme

Relapse Records

Dying Fetus

Grootspraak is Dying Fetus niet vreemd, uitgaande op de titel van hun laatste plaat. Ik moet toegeven dat ik geen groot kenner van het werk van dit trio ben, maar ze weten altijd wel een lach op mijn gezicht te toveren. Tijd om daar verandering in te brengen en in deze plaat te duiken.

En na drie nummers stond er weer een brede glimlach op mijn gezicht, want mensen! Wat een nietsontziende bak herrie is dit. Technisch geniaal, genoeg oog voor afwisseling, zieke vocalen en tekstueel tapt men ook uit een vaatje waar anderen alleen maar van kunnen dromen. Dit is best wel een klappertje in het technische death metal genre. Vaak zijn dit soort platen te technisch om echt genietbaar te zijn, maar net als je denkt: dit wordt saai, komt er even een break om de hoek kijken. Sorry: dan vliegen er her en der wat ledematen in het rond, want live gaan hier echt doden op vallen. Luister maar naar die botverbrijzelende break in het eerste nummer Invert the Idols. Man man man. Dat gaat knallen. Of dat lekkere solotje halverwege “Second Skin”, dat net even de druk van de ketel haalt om daar na weer verder te razen. Ook de polka beats zijn niet overgeslagen, en zo is dit voor mij een blauwdruk van hoe een technische en tegelijkertijd brute, catchy death metal plaat anno 2012 zou moeten klinken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat meestal uit naar de oude school, maar dit mag men mij elke dag wel voorschotelen. Ook tekstueel krijgt iedereen nog even een veeg uit de pan, vooral op religieus en politiek gebied. Dit gebeurt afwisselend door John Gallagher en Sean Beasley, wat ook lekker de afwisseling erin houdt. Dit wordt allemaal gesteund door een goede sound. Wanneer spelen ze in de buurt? (Koos van Marle)

80/100

01. Invert the Idols
02. Subjected to a Beating