Dublin Death Patrol DDP 4 Life (Re-Release)

Mascot Records

Dublin Death Patrol

Afgelopen augustus is naast het nieuwe DDP album tevens het debuut via Mascot Records opnieuw uitgebracht. De oorspronkelijke release die via Godfodder Records uitkwam stamt alweer uit 2007 en omdat deze erg slecht of helemaal niet in Europa te verkrijgen was heeft Mascot deze taak alsnog op zich genomen. Dublin Death Patrol, of gewoonweg DDP is het hobby project van diversen Bay Area grootheden die allen op dezelfde school hebben gezeten in Dublin.

Zo horen we op het album onder meer artiesten als Testament’s Chuck Billy, voormalig Exodus zanger Steve ‘Zetro’ Souza, bassist Willy Lange (Laaz Rockit) en gitarist Phil Demmel (Machine Head, Vio-Lence) terug. Deze heren zijn natuurlijk van grote invloed geweest op Bay Area sound van de jaren tachtig en voor een groot aantal thrash klassiekers zoals Testaments debuutalbum ‘The Legacy’ en van albums als ‘Pleasures of the Flesh’ en ‘Fabulous Disaster’ van Exodus. Het is dus ook niet zo verwonderlijk dat de stijl van dit schijfje in hetzelfde staartje ligt van eerder genoemde bands.

Omdat het hier toch om een re-release gaat heeft het niet veel zin om alle nummers te gaan bespreken maar uitschieters zijn onder meer het scheurende “Pigs in the Hollow”, het lijflied “DDP For Life” en het snelle “Sid Vicious”. Verder zijn het vooral de aanstekelijke, dubbele zangpartijen van Steve Souza en Chuck Billy die zeer goed bij elkaar passen. De wisselwerking tussen de twee heren klinkt dan ook als vertrouwd. Tevens straalt het spelplezier van de songs af, zoals goed hoorbaar is tijdens de drie covers die op dit album terug te vinden zijn. “Trail of the Executioner” is een moddervette song, voorzien van heerlijk gitaarwerk, krachtige zangpartijen van Billy waarbij de song zich kan meten met Testament songs als “C.O.T.L.O.D.”, ”Raging Waters”. Het voorlaatste “Devil In Disguise” is een rustige semiballad waarna het album op gepaste wijze wordt afgesloten.

Al met al heeft DDP met dit debuut aan moddervet album afgeleverd. Het is dan ook prima dat Mascot Records alsnog de moeite heeft genomen het album opnieuw uit te brengen, waarbij zelf het artwork een kleine renovatie heeft ondergaan. Het enige minpuntje is eigenlijk dat de band geen moeite heeft genomen om iets van extra’s zoals live opnames aan het album toe te voegen. Verder valt er eigenlijk niets aan te merken op het album en is ‘DDP 4 Life’ verplichte kost voor iedere fan van onvervalste Bay Area thrash.

01. R.I.P.
02. Unnatural Causes
03. Mentally Unstable