Devin Townsend Project Epicloud

InsideOut Music

Devin Townsend Project

Het is altijd even afwachten waar de muzikale duizendpoot Devin Townsend weer mee op de proppen komt als er een nieuw album wordt aangekondigd. Natuurlijk kennen we Devin van zijn hardere werk ten tijde van Strapping Youn Lad, en dan hebben we het nog niet eens over zijn vele soloprojecten. De afgelopen jaren was Devin echter voornamelijk in de weer met zijn Devin Townsend Project, waarbij Devin in de periode tussen 2009 en 2011 het vierluik ‘Ki’, ‘Addicted’, ‘Construction’ en ‘Ghost’ uitbracht. Inmiddels is er een vijfde album onder de noemer Devin Townsend Project verschenen, te weten ‘Epicloud’ dat op 24 september via InsideOut is verschenen.

Het album gaat van start met een kort intro in de vorm van “Effervescent!” waarbij Devin de hulp heeft ingeroepen van een heus gospelkoor. Het volgende “True North” is een epische song, waarbij voormalig The Gathering zangers Anneke Van Giersbergen een groot deel van de zangpartijen voor haar rekening neemt. “Lucky Animals” is een catchy nummer waarbij de melodie van de song me wat aan Marilyn Manson’s “The Beautiful People” doet denken. “Liberation” klinkt vervolgens wat steviger dan de voorgaande songs, vooral de riffs en het drumwerk zijn een stuk krachtiger en voller, de sfeervolle refreintjes maken het geheel vervolgens helemaal af. Verder bevat het album natuurlijk de nodige afwisseling, zo is “Where We Belong” een rustige song die in de lijn van het werk op de ‘Ki’ en ‘Addicted’ en is “Divine” een rustig akoestisch tussendoortje. Tijdens “Kingdom” trekt Devin dan weer hard van leer, met machinaal klinkende drumpartijen en vette riffs. Tevens bevatten veel van de songs de nodige variatie waarbij veelvuldig gebruik van de nodige koortjes, strijkers en samples niet geschuwd word. Tijdens “Grace” komt het gospelkoor weer om de hoek kijken, waarbij de klanken van het koor ondersteund worden door vette dubbele drumpartijen. “More” is opnieuw een voortrazende song, waarmee het contrast tussen de nummers nog eens extra aangedikt word. Het instrumentale “Lessons” is vervolgens slechts als intro naar het rustgevende “Hold On” bedoeld, waarna het album op gepaste wijze wordt afgesloten met het bombastische “Angel”.

Al met al heeft Devin met deze release een zeer afwisselend album afgeleverd. Natuurlijk is Devin een steengoede componist, waardoor de songs niet snel zullen gaan vervelen. ‘Epicloud’ bevat eigenlijk veel invloeden van het imposante vierluik ‘Ki’, ‘Addicted’, ‘Ghost’ en ‘Deconstruction’, waarbij de songs van ‘Addicted’ wel het meeste in de buurt komen. Mede door de prima productie klinkt het album als een klok. ‘Epicloud’ is dan ook weer een prima release waar de fans van de band weer van zullen smullen.

01. Effervescent!
02. True North
03. Lucky Animals