Death Spiritual Healing (re-release)

Relapse Records

Death

Ik denk dat het redelijk veilig is om te zeggen dat als je deze schijf niet in je collectie hebt, je niet echt een metalfan kan zijn. ‘Spiritual Healing’ was het toppunt van Death’s eenvoudige vorm voordat er met ‘Human’ een nieuwe weg werd ingeslagen naar meer progressievere muziek. Waren ‘Scream Bloody Gore’ en ‘Leprosy’ al goede albums, ‘Spiritual Healing’ doet daar een schep bovenop en neemt werkelijk onaards goede vormen aan. Elke noot is raak en het blijft een van de beste Death-albums (want wie kan er nou maar één uitkiezen als beste?).

In de reeks re-issues van Relapse is dan nu ‘Spiritual Healing’ aan de beurt. Bij ‘Human’ was ik uitermate opgetogen want naar mijn idee heeft dat album altijd geleden onder de productie en de mix waardoor de gitaren niet goed te horen waren. Dit album heeft dan ook een zekere upgrade gekregen maar bij ‘Spiritual’ is dat toch minder. Dat album was al top geproduceerd voor de muziek die er op stond. Lekker helder, vet maar toch goed zompig zoals het hoort bij een dergelijke schijf.

De reden om de schijf opnieuw aan te schaffen ligt dan ook niet in het album zelf, want het verschil kan ik niet eens horen tussen de oude plaat en deze versie. Er zit natuurlijk een grote hoeveelheid materiaal bij dat nooit is uitgebracht: studio-opnames, jams, instrumentale versies. Deze klinken lekker rauw, dus het is leuk om te horen hoe het klonk voordat het door de mixmolen is gegaan.

Meest interessante is nog om de ‘Jon a Qua’ tracks te beluisteren. Waar deze nummers precies voor dienden is niet helemaal duidelijk, wel hoor je per nummer een verbetering tot stand komen want het blijft hetzelfde nummer wat ze spelen. We horen de afwisselendheid goed terugkomen, alsmede Chuck die bijna als een Rob Halford aan de hoge uithalen gaat zoals wat meer op het laatste album te horen zijn. Op de deluxe 3-CD versie is nog een live-optreden toegevoegd en de iTunes-deluxe versie heeft nog een aantal pre-Human nummers op de schijf staan.

Al met al moet je deze schijf wel in huis hebben, maar het is het niet per se waard om deze reissue te kopen als je de normale plaat al hebt. Wel krijg je wat extra liner notes van James Murphy, Terry Butler, Beth Schuldiner en Michael Poulsen (Volbeat) erbij, maar of dat de aankoop waardig maakt, ik betwijfel het. Als verzamelaar is het natuurlijk wel leuk als je aan het eind alle re-issues hebt maar qua betere kwaliteit van het originele werk schiet je er niet veel mee op. En hoe vaak luister je die bonustracks nou eigenlijk echt? (Thomas van Golen)

Disc 1:

01. Living Monstrosity
02. Altering the Future