Dear Superstar Damned Religion

Blast Records

Dear Superstar

Het uit Manchester, Engeland afkomstige Dear Superstar bracht inmiddels twee albums uit, te weten ‘Confessions of a Twisted Mind’ (2006) en ‘Heartless’ (2008). Onlangs is het derde album van de band verschenen dat de titel ‘Damned Religion’ heeft meegekregen. Wat de band ons brengt is een mix van moderne rock en metal, voorzien van de nodige jaren tachtig slease en glam rock invloeden. Verder heeft de band de afgelopen jaren goed aan de weg getimmerd, want de band heeft er inmiddels verschillende tours door de Uk en Europa opzitten in het voorprogramma van bands als Bullet for My Valentine, Papa Roach, Buckcherry en The Damned Things.

Het album opent met het titelnummer “Damned Religion”. De song is voorzien van opzwepende zangpartijen van Micky Satiar en krachtige riffs van Adam Smethurst en Stewart Milton. Ook het volgende “Change Yesterday” ligt goed in het gehoor, het refrein is melodieus waarbij het rauwe gitaarwerk dan weer schril afsteekt. Met “Last Rites” gaat de band er wat steviger tegenaan, zonder de melodie uit het oog te verliezen. Ook de rest van de songs liggen goed in het gehoor, waarbij vooral het gitaarwerk opvalt. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de solopartij halverwege “Our City Sleeps”, maar ook een nummer als “Turn To Dust” mag er zijn. “Tomorrow” is vervolgens een rustige ballad, waarbij de band zich van zijn gevoelige kant laat horen. Het voorlaatste “Glitter Just Like Gold” is een aanstekelijk nummer, voorzien van meerstemmige zangpartijen, spetterend gitaarwerk en een catchy refrein waarop het album op gepaste wijze wordt afgesloten met “Crystallized”.

Al met al weet Dear Superstar mij te overtuigen met een degelijk album voorzien van goed in het gehoor liggende rock. Ook de productie mag er zijn, maar met Bob Marlette (Black Stone Cherry, Anvil, Airbourne, Sebastian Bach, Alice Cooper) achter de knoppen mag dat ook wel. Natuurlijk zijn de songs allemaal niet even origineel maar het geheel wordt wel goed gebracht. Fans van bands als Papa Roach en Buckcherry, maar ook Mötley Crüe moeten deze band zeker eens gaan beluisteren.

Voor wie de band een keer live aan het werk wil zien moet nog een paar maandjes wachten, maar op 6 april zal de band te zien zijn in Dynamo te Eindhoven, en op 12 juni in de Amsterdamse Melkweg in het voor programma van Puddle of Mudd en Ugly Kid Joe.

01. Damned Religion
02. Change Yesterday
03. Last Rites