Dead Label Sence Of Slaughter

Rising Records

Dead Label

Het in 2008 opgerichte Dead Label is afkomstig uit Ierland, en volgens het meegeleverde promoblaadje wist de band in 2009 de bandcontest Battle of the Bands “The Crypt Trials” te winnen. In 2010 verscheen de gelijknamige EP ‘Dead Label’. Volgens eigen zeggen is de band beďnvloed door bands als Machine Head, Lamb Of God, Pantera, Metallica en Slipknot. Verder weet het promoblaadje ook te vermelden dat het album werd geproduceerd door Mark Daghorn (Cradle Of Filth, One Minute Silence, Trigger The Bloodshed, The Dead Lay Waiting). Kenners weten dan wel genoeg, want Rising Records staat natuurlijk vooral bekend om hun metalcore bands.

Na het instrumentale intro in de vorm van “Dead And Gone” gaat de band er stevig tegenaan met het krachtige titelnummer “Sense Of Slaughter”. De song is voorzien van felle riffs, groovende basspartijen en brute, wat schreeuwerige grunts. Ook de volgende songs kennen dezelfde ingrediënten, thrashy riffs in de stijl van Machine Head en boze zangpartijen die dan weer wat meer in het straatje van een band als Lamb Of God liggen. Luister maar eens naar het snelle “Catchecism”, het krachtige “Dawn Of A New Age”, of het uptempo “Self Immolation”. Wat verder opvalt is de beheersing van de instrumenten van de onderlinge bandleden, waarbij vooral de groovende basspartijen van Dan O’Grady opvallen. Maar ook het gitaar en drumwerk mogen genoemd worden.

Al met al weet Dead Label met ‘Sence Of Slaughter’ een prima debuut aft e leveren dat qua stijl ergens tussen thrash en metalcore inligt. Het enige nadeel is dat de song na een tijdje wat op elkaar beginnen te lijken.

01. Dead And Gone
02. Sense Of Slaughter
03. Reign