Christian Mistress Possession

Relapse Records

Christian Mistress

Gewoon lekkere ouderwetse hardrock en heavy metal is weer redelijk terug van weggeweest. Steeds meer bands grijpen terug naar een geluid dat eigenlijk 30 jaar geleden is ontstaan en weten dat te mengen met een vuurtje wat alleen jonge honden hebben. Zo ook Christian Mistress, een vijfkoppige band uit Olympia, Washington. In 2010 brachten ze het veels te korte, maar o zo lekkere album ‘Agony & Opium’ uit met zes heavy metal tracks die in alle eenvoud erg goed klonken.

Werd hun eerste full-length nog op het kleine 20 Buck Spin uitgebracht, opvolger ‘Possession’ heeft ze onderdak in de Relapse-stal opgeleverd. Dat geeft meteen ook een betere productie mee aan deze schijf want de voorganger was af en toe ietwat rauw en had wel een vollere productie kunnen gebruiken. ‘Possession’ klinkt vele malen warmer, maar eigenlijk zelfs bijna braaf en rock ’n roll-achtig. Hoewel opener “Over & Over” al meteen er in schiet met een gierende solo, is het een braaf rocknummertje in plaats van de vlammende heavy metal van een “Poison Path” of “Black Vigil”. Niettemin rockt het nummer de pan uit, en ook “Pentagram and Crucifix” heeft veel elementen van heavy metal maar dan in een rock-jasje. Hoewel het nummer wat meer broedender is dan de opener, is ook dit zeer goed te pruimen. “Conviction” is het nummer om snoeihard in je auto op te zetten terwijl je over de snelweg scheurt. “The Way Beyond” begint met een akoestisch gitaartje en moet even inkomen voordat de band op stoom raakt. Titeltrack “Possession” is daarentegen wel echt een langzaam nummer wat veel meer gedragen wordt door zangeres Christine Davis en een solo dan het gitaartandem van Oscar Sparbel en Ryan McClain wat bij de vorige nummers juist zo leuk was. “Black To Gold” lijkt het vorige nummer bijna goed te willen maken met een leuke galop, herkenbaar refrein en aanstekelijke riffjes. “There is Nowhere” en “Haunted Hunted” zijn weer wat meer ingetogen en vrij onmemorabel. “All Abandon” duurt even voordat het nummer loskomt, maar dan gieren de solo’s je weer om de oren en is het zo een waardige afsluiter van het album.

Toch moet gesteld worden dat de pit die in het vorige album zat hier wel enigszins ontbreekt en dat is jammer. Zangeres Christine Davis is namelijk een stuk beter bij stem. De productie is beter. De nummers echter niet allemaal. Het is hopen dat een derde album een ideale mix tussen de eerste twee maakt. Live moet de band echter een waar feestje zijn, dus kijken is aangeraden. (Thomas van Golen)

01. Over & Over
02. Pentagram and Crucifix
03. Conviction