Cancer Bats Dead Set On Living

Hassle Records

Cancer Bats

Net iets meer dan twee jaar 2 jaar en vier dagen om precies te zijn) na het verschijnen van het voorgaande ‘Bears, Mayors, Scraps and Bones’ zal op 16 april het vierde album van het Canadese, uit Toronto afkomstige Cancer Bats verschijnen. Het album dat via het Engelse Hassle Records uitkomen heeft de titel ‘Dead Set On Living’ meegekregen.

Het geluid van de band kan het best omschreven worden als een mix van hardcore/punk en southern rock/metal. Zo gaat het album van start met het groovende “R.A.T.S.”. De song is voorzien van beukende riffs, gierend gitaarwerk, krachtige drumpartijen en wat schreeuwerige zangpartijen van Liam Cormier waarbij tevens Sacrifice's Rob Urbinati enkele gastvocalen voor zijn rekening neemt. Al met al een prima song om het album mee te openen. Het midtempo “Bricks And Mortar”, de vette drum en basspartijen zijn de basis voor een lekker ritme waarbij de galopperende gitaarriffs het geheel completeren. Tijdens “Road Sick” gaat het tempo vervolgens wat omhoog, het scheurende gitaargeluid en de hardcore gerichte zang doet het hem hier wel. Luister bijvoorbeeld ook maar een naar het krachtige “Dead Set On Living”, of het felle “Old Blood” waar zanger Liam zijn longen uit zijn lijf schreeuwt. Tijdens het hardcore getinte “Drunken Physics”, doet de band het even wat rustiger aan, om met het zware “Bastards” snoeihard terug te komen. Tijdens het voorlaatste “Rally The Wicked” wordt opnieuw het gaspedaal diep ingetrapt. Het album wordt vervolgens op krachtige wijze afgesloten met het midtempo “New World Alliance”.

Met ‘Dead Set On Living’ heeft de band een zeer degelijk, afwisselend album uitgebracht waarop de ingezette weg op het voorgaande album verder is uitgediept. Tevens komt de band zeer gedreven over en de mix van metal, hardcore, southernrock mag er wat mij betreft wel zijn.

01. R.A.T.S.
02. Bricks And Mortar
03. Road Sick