Caliban I Am Nemesis

Caliban

‘I Am Nemesis’ is het achtste album van de Duitse metalcore band Caliban. Het album is daarmee de opvolger van het uit 2009 stammende ‘Say Hello to Tragedy’, als we de EP ‘Coverfield’ die vorig jaar uitkwam niet meerekenen. Caliban is samen met Heaven Shall Burn een van de meest toonaangevende bands van de Duitse metalcore scene. Het album werd opnieuw geproduceerd door gitarist Marc Görtz, samen met Benny Richter en gemixt door Klaus Scheuermann in de B.B. Serious Studio in Berlijn. Qua thema ligt deze nieuwe release in het verlengde van voorganger ‘Say Hello To Tragedy’, waarbij vooral sociaal kritische punten en controversiële wereldproblematiek worden aangesneden.

Het album gaat furieus van start met opener “We Are The Many“, waarbij Marcus Bishoff (Heaven Shall Burn) en Mitch Lucker (Suicide Silence) hun steentje bijdragen. De song is voorzien van agressieve zangpartijen van Andreas Dörner, felle riffs en krachtig drumwerk. De ballans tussen ongeremde agressie en catchy melodieën is dan ook prima uitgewerkt, luister maar eens naar het krachtige “The Bogeyman”, of het melodieuze “Memorial” die beiden worden opgesierd met de nodige keyboard partijen. “No Tomorrow” is vervolgens een krachtige uptempo song, waarbij de band de juiste combinatie van kracht en snelheid heeft weten te vinden. De band heeft natuurlijk ook de nodige aandacht besteed aan de teksten van het album. Zo handelt “Broadcast To Damnation” bijvoorbeeld over hoe de mensheid meer en meer beïnvloed wordt door de media. “Edge Of Black” gaat over hoe de wereld onze planeet exploiteert op zoek naar olie, en “Dein R3.ich” snijd nog eens het fascisme aan. Ook de rest van de songs op het album zijn agressief en meedogenloos, waarbij de band voldoende ruimte heeft gelaten voor de nodige dosis melodie en cleane zangpartijen. Zo is “Deadly Dream” daar een prima voorbeeld van, waarbij snelle stukken worden afgewisseld met trage, logge riffs. Of neem de semi-ballad “This Oath”, dat voorzien is van melodieus gitaarwerk en krachtige zangpartijen van Andreas Dörner. Het album wordt vervolgens op gepaste wijze afgesloten met het stevige “Modern Warfare”, waarbij de band de oneerbiedigheid van het internet nog eens aansnijdt.

Met ‘I Am Nemesis’ heeft Caliban een prima opvolger van het voorgaande ‘Say Hello to Tragedy’ uitgebracht. De fans van het wat hardere werk van de band zullen dan ook zeker in hun nopjes zijn want Caliban trekt opnieuw ongenadig hard en fel van leer, zonder daarbij enige concessies te hoeven doen. Het album zal tevens als speciale editie verschijnen, waarbij de band opnieuw enkele covers opnam zoals op de vorig jaar verschenen ‘Coverfield-EP’, waarbij de band dit keer bands covert als Mötley Crüe, Rammstein, Six Feet Under, Misfits, At The Gates, Pink Floyd en Anthrax.

Voor wie de band live aan het werk wil zien, op zondag 26 februari strijkt de “Get Infected Tour” neer in de Effenaar te Eindhoven, waarbij tevens de bands All Shall Perish, We Butter The Bread With Butter, Eyes Set To Kill en Attila te zien zullen zijn.

01. We Are The Many
02. The Bogeyman
03. Memorial