Borknagar Urd

Borknagar

Fans van de Noorse band Borknagar waarbij voorganger ‘Universal’ in goede aarde viel kunnen om twee redenen al gelukkig zijn. Allereerst is de wachtperiode tussen een volwaardige plaat (compilatie-cd ‘For The Elements’ niet meetellend) verkleind tot twee jaar. Daarnaast is ‘Urd’ meer dan een waardige opvolger en stijgt hij zelfs boven de eerdere creatie uit.

Waar dat aan ligt? We kunnen zeggen dat het produceerwerk in de Fascination Street studio onder leiding van Jens Bogren en band-mastermind Øystein G. Brun hun vruchten afwerpen. De mix is werkelijk kraakhelder. Geen enkel instrument of vocaal lijntje verdwijnt naar de achtergrond zonder dat het verzand in een dichte brij van keyboards en drums (zei iemand daar de vroegere Emperor-albums?). Een andere reden kan zijn dat Brun weer wat meer black metal in de muziek heeft losgelaten. Hierdoor krijgen de nummers nog een extra hard tintje, bijvoorbeeld in de harde opener “Epochalypse of Mount Regency”. Of pakken juist wat meer rust en melodie, “Roots”, : The Beauty of Dead Cities”, “In A Deeper World”. We kunnen zeggen dat dit het tweede album is van deze line-up en de stabiliteit zich uitbetaald.

Maar simpelweg het allerbelangrijkste van dit album wat zeker weten een meerwaarde is: drie vocalisten. Drie stuk voor stuk steengoede vocalisten, elk met een stem die te onderscheiden is van elkaar en weten hoe je de juiste sfeer moet oproepen. Vintersorg, ICS Vortex en Lazare zingen de sterren van de hemel en weten dit album pas echt tot grotere hoogten te tillen. Luister vooral eens “The Earthling” of “The Winter Eclipse” en hoor het verschil dat drie goede zangers kunnen maken voor je band. Dit betekent niet dat de rest hiervoor onder doet. Brun en vaste partner Ryland spelen weer goed zoals vanouds. ICS Vortex kan naast zingen natuurlijk ook een aardig partijtje bassen en Lazare heeft naast een deel van de vocalen ook de keyboards onder handen. David Kinkade had de drumpartijen al opgenomen voordat hij de band uitging en zich op Soulfly concentreerde maar hij had zijn sporen al verdiend op de vorige plaat.

Zo kom je uiteindelijk op het punt dat Borknagar na al een prima in 2010 nu gewoon de lat weer een stukje hoger legt voor hun melodische mix van black metal, progressiviteit en folk/viking-invloeden. Je kunt er lang en kort over praten, maar de band heeft consistent de lijn van ‘Universal’ doorgetrokken en levert hier dan weer een meer dan goede plaat af. Hou je van een melodie door je black, hou je van afwisselende zangers in je metal, dan kan je deze plaat kopen en er tevreden mee op je kamer gaan zitten. Succes gegarandeerd! (Thomas van Golen)

01. Epochalypse
02. Roots
03. The Beauty Of Dead Cities