Black-Bone Back To Mayhem

Rough Trade

Black-Bone

Het debuutalbum van de nog jonge Eindhovense rockband Black-Bone is begin mei uitgekomen. Het album heeft de titel ‘Back To Mayhem’ meegekregen en werd opgenomen en geproduceerd door niemand minder dan Oscar Holleman (After Forever, Heideroosjes, Within Temptation) in zijn eigen RS29-studio. Black-Bone werd in 2007 opgericht door zanger/gitarist Steef, bassist Sven en drummer Jules en bestaat inmiddels alweer vijf jaar. In die periode werd er veel live ervaring opgedaan, al dan niet in het voorprogramma van een grote band of op een festival. Zo was de band onder meer te zien op Speedfest, Paaspop, FestyLand en in het voorprogramma van grootheden als Deep Purple (Gelredome Arnhem), Chickenfoot (013 Tilburg) en Sleez Beez (Paradiso).

Het album gaat van start met de krachtige opener “Hard Times”, waar de band het houd tussen Motörhead, Guns N’Roses en een beetje Peter Pan Speedrock. De song is dan ook voorzien van stevige riffs, rauwe zangpartijen en een stevige ritmesectie die van aanpakken weet. Het volgende “Hammer Down” is de eerste single van het album. Wat naast de pakkende riffs en zangpartijen van Steef opvalt is het scheurende gitaarwerk. Het begin van “Kings & Jezebelles” doet qua gitaarwerk wat aan AC/DC denken. Het zijn echter de rauwe zangpartijen van Steef die song een geheel andere draai geven. Zo nu en dan moet ik dan ook aan Lemmy van Motörhead denken. Het titelnummer “Back To Mayhem” is een krachtige rocksong, voorzien van bluesy gitaarwerk. Ook de volgende nummers zijn voorzien van energiek gitaarwerk en krachtige drumpartijen en groovend basswerk. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Hollywood & Vine”, of het uptempo “Turn Me On”. Wat verder opvalt is dat de band een aantal zeer pakkende rocksongs heeft geschreven zoals “It’s Only R&R” of het afsluitende “World Gone Crazy”.

Al met al weet Black-Bone ons een tiental gruizige rock songs voor te zetten. De invloeden van bands als AC/DC, Guns N’Roses, Led Zeppelin, Monster Magnet en Motörhead liggen er natuurlijk niet om, maar dat neemt niet weg dat Black-Bone een sterk ‘no-nonse’ rock n’ roll album heeft weten af te leveren. Verder is de band nog zeer jong, dus wat betreft de toekomst van dit trio zit het dan ook wel goed, want met wat meer originaliteit en de juiste attitude komt deze band er wel. Voor wie de band nog niet live gezien heeft, die moet dit binnenkort zeker eens gaan doen, want live komt de band nog beter uit de verf dan op plaat. Zo zal Black-Bone deze zomer onder meer te zien zijn bij de afterparty na Slash in de HMH te Amsterdam en op het Bospop festival in Weert.

01. Hard Times
02. Hammer Down
03. Kings & Jezebelles