Barren Earth The Devil's Resolve

Peaceville Records

Barren Earth

Op 12 maart zal het tweede album van het Finse Barren Earth verschijnen via Peaceville Records. Het album heeft de titel ‘The Devil's Resolve’ meegekregen en is daarmee de opvolger van het zeer sterke, uit 2010 stammende debuut ‘Curse Of The Red River’. Barren Earth is niet zomaar een band, zo bestaat de band onder meer uit Mikko Kotamäki (Swallow The Sun), Sami Yli-Sirniö (Kreator, Waltari) Olli-Pekka Laine (Mannhai, Chaosbreed, ex-Amorphis) en Marko Tarvonen (Moonsorrow). Nu pakt het natuurlijk niet altijd goed uit als men een aantal getalenteerde muzikanten bij elkaar zet, maar in het geval van Barren Earth kunnen we concluderen dat de band opnieuw een zeer sterk album heeft afgeleverd. Wat betreft het geluid van de band, dit valt het best te omschrijven als progressieve, melodieuze death metal voorzien van de nodige folk, doom en zelfs jaren zeventig rock invloeden. Denk hierbij aan een combinatie van Opeth, Novembers Doom, Amorphis en Swallow The Sun.

Het album gaat van start met het zeven minuten durende ‘Passing Of The Crimson Shadows’, een krachtige song voorzien van melodieuze keyboardpartijen, cleane zang, slepende gitaarpartijen en donkere grunts. Het volgende “The Rains Begin” is wat toegankelijker en bevat tevens enkele folk invloeden. Tijdens “Vintage Warlords” gaat het tempo wat omhoog, waarbij opnieuw een hoofdrol is weggelegd voor zanger Kotamäki. Deze weet op een prima wijze brute grunts af te wisselen met cleane zangpartijen. Verder bevat de song krachtig drumwerk en mooie uitgesponnen gitaarstukken. Ook de volgende songs bevatten de nodige folk elementen, rustige piano intermezzo’s en akoestische gitaarpartijen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “As It Is Written”, of het krachtige en zware “Oriental Pyre”. Ook de overige nummers op het album bevatten de eerder genoemde ingrediënten, met als hoogtepunt het afsluitende “Where All Stories End”.

Met ‘The Devil's Resolve‘ heeft Barren Earth opnieuw een afwisselend en veelzijdig album weten af te leveren zonder in herhalingen te vallen. De band weet zonder enige moeite harde stukken af te wisselen met rustige cleane passages waardoor er elke luisterbeurt weer nieuwe geluiden opvallen. ‘The Devil's Resolve’ is dan ook geen album dat je even op één avond beluisterd. Om het album volledig te doorgronden zijn dan ook een groot aantal luisterbeurten nodig, en dat kan alleen maar gezien worden als een pluspunt. Het album werd opgenomen in de befaamde Sonic Pump Studios in Helsinki onder leiding van producer Jukka Varmo waarop het geheel werd gemixt door Dan Swanö. Al duurt het jaar nog lang, ‘The Devil's Resolve‘ zal waarschijnlijk weer hoog in de eindejaar lijstjes eindigen.

01. Passing Of The Crimson Shadows
02. The Rains Begin
03. Vintage Warlords