Axel Rudi Pell Circle Of The Oath

Steamhammer/SPV

Axel Rudi Pell

Met meer dan twintig releases op zak in een tijdbestek van drieëntwintig jaar kan de Duitser Axel Rudi Pell gezien worden als een van de meest bekwame, standvastige en succesvolste gitaristen van Europa. Axel Rudi Pell begon zijn loopbaan begin jaren tachtig toen hij furore maakte met de band Steeler maar in 1989 was het Axel die uit de band stapte om zich op een solocarričre te richten. Sinds eind jaren negentig maakt de band gebruik van de zangkunsten van de Amerikaan Johnny Gioeli (ex-Hardline). De band wordt verder aangevuld met drummer Mike Terrana, bassist Volker Krawzak en toetsenist Ferdy Doernberg. Op 26 maart is het inmiddels veertiende studio album van Axel Rudi Pell verschenen als we de ‘Ballads’ series en het ‘Diamonds Unlocked’ album niet meetellen. Het album is de opvolger van het uit 2010 stammende ‘The Crest’. Steevast om de twee jaar komt er dan ook een nieuw album van Axel op de markt, waarbij in het tussenliggende jaar dan ook vaak een live album of een of ander speciale verzamelaar verschijnt. We moeten dan ook toegeven dat Axel, die al meer dan dertig jaar in het vak zit te goeder trouw aan zijn fans is. Tevens weten de fans wat zij krijgen, want echt vernieuwen doet de heer Pell niet aan.

Het album gaat van start met een rustig, sfeervol intro. Het volgende “Ghost In The Black” is vervolgens een uptempo nummer, voorzien van de zuivere, herkenbare zangpartijen van Johnny Gioeli. Verder is het gitaarwerk van Axel prima, en ook de rest van de band doet zijn ding naar behoren. Ook de twee volgende nummers liggen in hetzelfde straatje waarbij het uptempo gitaarwerk en de zeer gedreven zangpartijen van Gioeli de boventoon voeren. Het titelnummer “Circle Of The Oath” gaat van start met een rustige zangpartij van Gioeli, die hierbij wordt ondersteund met akoestisch gitaarwerk. Na een minuut of twee zet de rest van de band in en gaat de song over in een mooie epische song. Het uptempo “Fortunes Of War” gaat vervolgens heerlijk van start met prima gitaarwerk. Verder zijn het de emotionele zangpartijen van Johnny Gioeli en de pompende drums van Mike Terrana die de song naar een hoger niveau dragen. Het ruim zeven minuten durende “Bridges To Nowhere” is vervolgens een stuwende song voorzien van voornamelijk midtempo gitaar en drumwerk. “Lived Our Lives Before” is vervolgens een mooie powerballad. Het album wordt afgesloten met het epische, ruim negen minuten durende “World Of Confusion (The Masquerade Ball Part II)”, waar de band nog eenmaal alles uit de kast trekt.

Ook op deze nieuwe release weet de band ons tien degelijke hardrock songs voor te schotelen. Natuurlijk is allemaal niet heel erg vernieuwend, maar de band weet toch altijd een aantal prima nummers te schrijven en de fans weten inmiddels wat ze te wachten staat. Het album werd opgenomen onder leiding van Axel zelf in samenwerking met sound engineer Charlie Bauerfeind (Blind Guardian, Helloween). ‘Circle Of The Oath’ kent net als de voorgaande albums een degelijke en heldere mix waar niet veel op aan te merken valt. Voor wie de band binnenkort nog live wil zien kan op 21 april terecht in de Bosuil te Weert waar de band in het kader van het nieuwe album hun kunnen ten gehore zal brengen.

01. The Guillotine Suite (intro)
02. Ghost In The Black
03. Run With The Wind