Asphyx Deathhammer

Asphyx

Na het teruglezen van mijn recensie van de vorige langspeler van Asphyx, realiseerde ik me dat ik bij deze plaat eigenlijk weer hetzelfde gevoel heb. Dus: YEEEEEEEEEEEEES! Asphyx heeft weer een nieuwe uit. Alsof het allemaal niks kost, wordt de volgende schijf de wereld ingerot. “Deathhammer” getiteld ditmaal. En ditmaal heeft de band er ongeveer 2,5 jaar over gedaan. Dat is dan direct het grootste nadeel, want dit soort plaatjes lust ik elk jaar wel!

Met “Into the Timewastes” wordt er meteen lekker met een harde polka stamper afgetrapt. Van Drunen klinkt nog steeds even gruwelijk schor, en ik trek het met volle teugen. De heerlijke midtempo break midden in het nummer, zorgt ervoor dat dit een Asphyx blauwdruk pur sang is. Ik kan mijn hoofd al niet stil houden. Om te bedenken dat dit pas het eerste nummer is. Daarna volgt namelijk ook de monsterlijke titelsong. “This is true death metal you bastards!” klinkt het bij het intro. Daar kan ik het niet meer eens mee zijn. Polka, midtempo, vuige zang, het zit er allemaal in. Als de nekjes dan eenmaal goed warmgedraaid zijn, volgt met “Minefield” een heerlijke langzame doommetal kraker. Naargeestige melodie, slepende drums, en ook hier komt de zang weer heerlijk van pas en vallen alle puzzelstukjes op hun plek. Ook door de bank genomen zijn alle nummers dik in orde. “Of Days When Blades Turn Blunt” vind ik persoonlijk wat minder, maar dat komt denk ik vanwege het hoge Hail of Bullets gehalte. Ook niet vreemd als de helft van de band daar ook in zit. Zeker geen slecht nummer, maar minder dan de rest. Er bovenuit springen voor mij nog “The Flood” en “We Doom You To Death”, welke ook op een eerdere split single stonden en de machtige afsluiter “When the Magma Mammoth Rises”.

Gesteund door een heerlijke productie, die niet te duidelijk is, is deze plaat weer een precisiebombardement van ongeveer 45 minuten, alhoewel die benaming misschien beter bij Hail of Bullets zou passen. (Koos van Marle)

95/100

01. Into The Timewastes
02. Deathhammer