Arjen Anthony Lucassen Lost In The New Real

InsideOut Music

Arjen Anthony Lucassen

Ayreon, Ambeon, Star One, om er eens een paar te noemen, komen allemaal uit de koker van componist/gitarist/muzikale duizendpoot Arjen Anthony Lucassen. Opeenvolgende Ayreon albums worden vaak onderbroken door anders soortige projecten. En deze keer is dit een album onder eigen naam met als titel ‘Lost In The New Real’ welke op 23 is verschenen via InsideOut Music.

Voor dit album maakte hij geen gebruik van tal van bekende zangers en zangeressen. Alle hoofdvocalen neemt Arjen zelf voor zijn rekening en dat doet hij met verve. Het album is doordrenkt met invloeden van bands als The Beatles (vooral de koortjes) en Pink Floyd. Zowel in de teksten als songtitels. “Pink Beatles In A Purple Zeppelin” is wat mij betreft de mooiste, je moet er maar op komen. Het album heeft een 60’s/70’s vibe terwijl het thema van het album over (hoe kan het ook anders) de toekomst gaat. Het is echter een serieuzer thema: Hoe ziet de wereld er over een aantal jaren uit met al deze moderne technologie? Een nummer als “Dr. Slumber’s Eternity Home” is een folky song met Thin Lizzy-achtig tussenstuk maar tekstueel gaat het over het ‘uit de wereld stappen’. Wat dan wel erg prettig zal zijn als je de muziek beluistert en niet let op de tekst. Sommige muzikale thema’s komen her en der terug zodat je gedwongen wordt om te luisteren. Dit is dus géén album om even op te zetten op de achtergrond terwijl je gaat opruimen of auto gaat rijden. Iedere noot en elk stukje muziek is aandacht aan besteed dus geef de muziek dan ook die welverdiende aandacht. Als verteller wist Arjen niemand minder dan Rutger Hauer te strikken! Zijn bijdrage geeft het verhaal een iets duisterder tintje door zijn stemgebruik zonder dat het allemaal tè wordt. Naast de eigen songs staan er ook een aantal covers op waarvan Floyd’s “Welcome To The Machine” waarschijnlijk de bekendste is. De covers hebben een Ayreon-behandeling gekregen waardoor ze muzikaal prima passen binnen de muzikale lijn van dit album.

Er zal zeker wel weer een tijd aanbreken voor een nieuw Ayreon album maar voordat het zover is kunnen we ons goed vermaken met dit zeer geslaagde ‘Lost In The New Real’. Ook zonder alle grote namen (waar hij vooral bij Ayreon gebruik van maakt) weet hij een mooi product af te leveren. Het album wordt in verschillende versies uitgebracht: cd, lp en een zeer fraai uitgewerkt speciale editie! En ook aan het artwork is weer alle aandacht besteed dus geen reden om het even illegaal te downloaden!

CD 1:
01. The New Real
02. Pink Beatles In A Purple Zeppelin