Architects Daybreaker

Architects

‘Daybreaker’ is alweer het vijfde album van de Britse metalcore band Architects. Het album is de opvolger van het in 2011 verschenen ‘The Here and Now’, de band heeft wat betreft het schrijven van nieuw materiaal dus niet stilgezeten. Het debuut van de band verscheen in 2006, getiteld ‘Nightmares’ en op dat moment had de band een gemiddelde leeftijd van rond de zeventien jaar. De combinatie van metalcore, hardcore voorzien van de nodige melodie gemixt met enige death en thrash invloeden, deed het live behoorlijk goed waardoor de band al snel een grote fanbase wist op te bouwen. Inmiddels zijn we zo’n zes jaar verder en is de band gegroeid van stevige metalcore band naar een meer post-hardcore band, waarbij de band meer variatie in de songs heeft weten te brengen.

Het album opent met een rustig intro in de vorm van ”The Bitter End”. Het album gaat vervolgens pas echt van start met “Alpha Omega”, een krachtige song voorzien van catchy melodieën en felle riffs en veelal cleane zangpartijen. Dit is ook het geval bij de volgende songs “These Colours Don’t Run” en het goed in het gehoor liggende titelnummer “Daybreaker”. Tijdens “Truth, Be Told” gooit de band het over en heel andere boeg, zo is de song ingetogen en emotioneel maar kent toch ook enkele stevige momenten. De nieuwe songs op ‘Daybreaker ‘ bevatten naast de nodige rustige stukken tevens enkele krachtuitspattingen zoals het felle “Even If You Winn, You’re Still a Rat” of het krachtige “Outsider Heart”, dat voorzien is van de nodige screams, breakdowns, felle riffs en krachtige drumpartijen. Het zijn echter de rustige intro’s en de ingetogen stukken die de boventoon voeren zoals het zeer rustige “Behind The Throne”, of het afsluitende “Unbeliever” waarbij aan het einde van de song de band er nog eenmaal stevig tegenaan gaat.

Al met al weet Architects een afwisselend album af te leveren, de kracht van de eerdere albums is echter grotendeels verdwenen. De band lijkt het dan ook meer en meer over een andere boeg te willen gooien. De kwaadheid is grotendeels verdwenen, wat vervolgens over blijft zijn ingetogen, melancholische songs. Het album is verder voorzien van de nodige afwisseling, dat de toegankelijkheid ten goede komt waarbij fans van bands als Bring Me The Horizon, Periphery of Tesseract zullen zich dan ook wel zullen kunnen vinden in de sound van Architects.

01. The Bitter End
02. Alpha Omega
03. These Colours Don’t Run