Aqua Nebula Oscillator Third

Tee Pee Records / Gordeon Music

Aqua Nebula Oscillator

De rockband Aqua Nebula Oscillator heeft onlangs hun derde album, getiteld ‘Third’ uitgebracht via Tee Pee Records. De band werd in 2000 opgericht door David Sphačr'os, een fan van donkere psychedelische rock, Hawkwind, Hendrix en horror en cult films uit de jaren ‘20 tot ’60. Verder ben ik eigenlijk niet echt bekend met de band, dus snel over naar de muziek.

Het album opent met “Riot”, een grotendeels instrumentale song voorzien van scheurend gitaarwerk. Het album gaat volgends verder met “Turn On”, een degelijke rock song voorzien van de nodige jaren zeventig invloeden. Wat verder opvalt bij het beluisteren van het album is dat het geluid, en dan met name het gitaargeluid van de krakende versterkers behoorlijk authentiek klinkt. Wat we verder voorgeschoteld krijgen is krachtige, psychedelische rock, waarbij de band naast de standaard instrumenten als gitaar, drum en bass gebruik maakt van onder meer de sitar zoals deze in “Kill Yourself” goed hoorbaar is waardoor de song wat oosters aandoet. Tijdens ”Lucifer” gaat het tempo behoorlijk omhoog, iets dat me wel bevalt. Verder bevatten de songs natuurlijk de nodige Black Sabbath invloeden, maar tevens staan er enkele zweverige, hypnotiserende nummers op het album zoals “Saturne”. Mede door de gesproken, Franstalige teksten is het afsluitende “Incandescence” een wat eigenzinnige song.

Al met al weet Aqua Nebula Oscillator met hun derde album te overtuigen, fans van psychedelische jaren zeventig rock moeten deze band dan ook zeker eens gaan beluisteren. Verder ia het geluid wat aan de rauwe kant waardoor de sfeer van de songs geheel tot zijn recht komt.

01. Riot
02. Turn On
03. Final Solution