Anvil This is Thirteen (Re-Release)

Steamhammer/SPV

Anvil

Afgelopen jaar verscheen het veertiende album titel ‘Juggernaut Of Justice’ van de Canadese heavy metal band Anvil waarbij de band op lovende kritieken kon rekenen. Onlangs bracht het huidige label Steamhammer/SPV enkele oudere werkjes opnieuw uit. In afwachting van het begin volgend jaar te verschijnen vijftiende album ‘Hope In Hell’ heeft Steamhammer/SPV het album ‘This is Thirteen’ uit 2007 opnieuw uitgebracht.

Gedurende de periode 2005-2007 werd de band gevolgd voor een documentaire geregisseerd door voormalig Anvil roadie Sacha Gervasi. De documentaire volgt de originele bandleden Reiner en Kudlow in hun aanhoudende worsteling om van Anvil een succes te maken tijdens de opnames van het album ‘This is Thirteen’ (2007). Het lukt de band echter niet om het album te slijten bij een label, en uiteindelijk brengt de band het album in een oplage van slechts 1000 stuks in eigen beheer uit.

Begin 2009 werd de documentaire getiteld ‘Anvil! The Story of Anvil’ uitgebracht. De film ontving lovende kritieken en werd een doorslaand succes. Het bezorgde de band alsnog de erkenning waar het ruim dertig jaar voor had geknokt. Hierop lukt het de band om op diversen grote festivals in Europa te spelen en ook treed men op als voorprogramma van AC/DC in diverse Amerikaanse arena’s waardoor de toekomst van Anvil er in ieder geval weer rooskleurig uitziet. Uiteindelijk wordt ‘This is Thirteen’ alsnog uitgebracht via VH1 Classic Records, maar voor wie deze release ook niet heeft weten te bemachtigen is er nu dan de mooi vormgegeven digipack uitvoering van Steamhammer/SPV.

Het album bevat een dertiental heavy metal tracks, waarbij deze re-release is voorzien van een extra song in de vorm van “Thumb Hang”. De songs op deze release kunnen echter niet tippen aan het oudere werk van de band, als klinken nummers als “Bombs Away”, “Burning Bridges”, het uptempo “Should' A Would' A Could' A”, “American Refugee” en de aan Black Sabbath gerelateerde bonus track “Thumb Hang” helemaal niet verkeerd.

Wat betreft het artwork van deze re-releases, de mooi vormgegeven digipack is voorzien van een vernieuwd boekwerkje en liner notes van Lips en Robb Reiner waardoor deze release zeer de moeite waard is voor wie dit album nog niet in huis heeft. Mocht je dit album echter al in je bezit hebben, dan bied deze uitgave niets nieuws onder de zon.

01. This Is Thirteen
02. Bombs Away
03. Burning Bridges