Anti-Flag The General Strike

Side One Dummy

Anti-Flag

Het nieuwe album van de Amerikaanse punkband Anti-Flag is op 24 februari verschenen via Side One Dummy records. Het album heeft de titel ‘The General Strike’ meegekregen en is alweer het achtste studio album van deze pacifisten. Anti-Flag werd in 1988 opgericht, maar de band viel na een show alweer uit elkaar. In 1993 maakt de band een doorstart waarop in 1997 het debuut ‘Die For The Government’ verschijnt.

Net als op het voorgaande album zijn de teksten maatschappelijk verantwoord, waarbij de band zich vooral verzet tegen oorlog, geweld, kapitalisme en het vermeende Amerikaanse (economisch) imperialisme. De titel van het album verwijst dan ook naar de Occupy protesten over de hele wereld. Het album gaat van start met het korte, maar felle “Controlled Opposition”, waarop de band verder gaat met het enigszins poppy “The Neoliberal Anthem”. Natuurlijk snijdt de band de nodige politieke standpunten aan, luister bijvoorbeeld maar eens naar de teksten van “Bullshit Opportunities”. De band gunt ons ook een kijk in het leven van de bandleden zoals in “Broken Bones”. Muzikaal zit het verder wel goed met deze release, de meerstemmige zangpartijen die na enkele keren zijn mee te schreeuwen, de krachtige riffs en de vette bassloopjes, liggen goed in het gehoor zonder dat er echt uitschieters of echte anthems op het album te vinden zijn.

Met een speelduur van nog geen dertig minuten is het album echter net wat aan de korte kant. ‘The General Strike’ hinkt dan ook op twee gedachtes. Aan de ene kant heeft Anti-Flag een prima punkalbum afgeleverd, aan de andere kant is het net wat te kort om bij de fans het geld uit de zak te kloppen.

01. Controlled Opposition
02. The Neoliberal Anthem
03. 1915