Angelus Apatrida The Call

Angelus Apatrida

Het nieuwe, inmiddels vierde album van de Spaanse thrashers Angelus Apatrida is op 30 april verschenen. Het album heeft de titel ‘The Call ‘ meegekregen en is daarmee de opvolger van het uit 2010 stammende ‘Clockwork’. De band werd in 2000 opgericht, en bracht vervolgens in eigen beheer twee albums uit, waarop de band werd opgepikt door Century Media Records. De invloeden van de band liggen volgens eigen zeggen bij bands als Iron Maiden, Megadeth, Anthrax, Overkill, Pantera, Testament en Annihilator. De productie lag net als de voorganger in handen van Daniel Cardoso (Anneke Van Giersbergen, Anathema), die het album van een frisse en heldere sound heeft voorzien.

Na een kort intro trapt de band af met “You Are Next”. Aanvankelijk gaat de song wat rustig van start, maar al snel gaat de band er vol gas tegenaan. Wat we voorgeschoteld krijgen is furieus, thrashy gitaarwerk, snelle drumpartijen en krachtige zangpartijen van Guillermo Izquierdo. Verder is de song voorzien van uitstekende solo’s van beide gitaristen. Ook het volgende “At The Gates Of Hell”gaat nog wat rustig van start, maar als de band eenmaal is warmgedraaid trapt de band opnieuw het gaspedaal in. “Violent Dawn” is vervolgens een snelle beuker, goed voor de moshpits tijdens de live shows. “It’s Rising!“ bevat een heerlijke groove, messscherpe riffs en snerpende zangpartijen waarbij ik aan een band als Judas Priest moet denken. “Blood On The Snow” gaat opnieuw rustig van start. Na enkele ogenblikken gaat de band er echter met een sneltreinvaart vandoor waarna de song zich ontpopt in en krachtig geheel. “Killer Instinct” heeft duidelijk raakvlakken met het ouder werk van Megadeth, zowel muzikaal als ook de zangpartijen van Guillermo. Het volgende “The Hope Is Gone” is opnieuw een krachtige song, voorzien van beukende drumpartijen en thrashy riffs. Verder bevat het album prima dubbele gitaarpartijen van Guillermo Izquierdo en David G. Alvarez, luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Still Corrupt”, of het meer dan zeven minuten durende “Reborn” dat het album op gepaste wijze afsluit.

Al met al heeft Angelus Apatrida met ‘The Call’ een zeer degelijk thrash album afgeleverd. Natuurlijk liggen de invloeden van een band als Slayer, Megadeth en Testament er dik bovenop. Echter Angelus Apatrida weet de pure agressie van deze acts te mixen met melodieus gitaarspel van de klassieke jaren tachtig bands, waardoor de band een modern geluid heeft weten te creëren. Voor wie de band binnenkort eens live aan het werk wil zien, op 6 mei staat de band in de Rotterdamse Baroeg samen met 3 Inches of Blood, Goatwhore en Havok en op 14 mei zullen deze bands te zien zijn in Trix te Antwerpen.

01. You Are Next (5:04)
02. At The Gates Of Hell (3:58)
03. Violent Dawn (3:07)