Zoroaster Matador

Steamhammer / SPV

Zoroaster

Zoroaster werd in 2003 opgericht en de naam van de band is afkomstig van Nietzsche’s Zarathustra. Het inmiddels vierde album van de uit Atlanta afkomstige band is op 18 april via Steamhammer / SPV in Europa verschenen. Het album, dat de titel ‘Matador’ draagt is echter niet nieuw want in juli 2010 verscheen het album al via E1 Entertainment. Het label Steamhammer / SPV moet echter gedacht hebben dat het optreden op het prestigieuze Roadburn festival afgelopen april het juiste moment was om het album in Europa aan de man te brengen.

Wat we voorgeschoteld krijgen zijn negen nummers voorzien van sludge, drone en doom metal voorzien van enkele psychedelische elementen. Het album opent dan ook met het langzame en slepende “D.N.T.”. Een ronkende song voorzien van zeer vette riffs. Tijdens het volgende “Ancient Ones” gaat het tempo wat omhoog, wat mij echter een beetje tegenvalt is de wat zeurderige zang. Dit zal echter wel met het genre te maken hebben want dat is iets wat mij vaker tegenvalt bij sludge bands. De volgende songs bevatten dezelfde elementen zoals zware riffs, gierend gitaarwerk, rollende drumpartijen en dikke lagen van bassgeluid. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de uptempo songs “Trident“ en “Black Hole” of het instrumentale “Firewater”. Tijdens “Old World” zijn het de vette Black Sabbath georiënteerde riffs die de boventoon voeren. Met het voorlaatste “Odyssey II” wordt vervolgens wat gas teruggenomen, om daarna met de verwoestende titeltrack “Matador” te eindigen.

Al met al heeft de band met ‘Matador’ een massief, vet en stampend album weten af te leveren. Fans van sludge, drone en doom zullen deze release prima weten te waarderen, maar ook fans van bands als Mastodon, Baroness en zelfs Crowbar of Godflesh moeten zeker eens de moeite nemen deze release te beluisteren. De productie lag in handen van Sanford Parker (Coffinworm, The Gates of Slumber, Lair of the Minotaur) die het album van de juiste sound heeft voorzien. Het album werd opgenomen in de Glow in the Dark Studios in Atlanta, Georgia en gemasterd door Collin Jordan. Verder ziet het artwork, dat afkomstig is van Brian Mercer er zeer fraai uit.

01. D.N.R
02. Ancient Ones
03. Odyssey