Wolf Legions Of Bastards

Wolf

Het Zweedse Wolf bestaat sinds 1995 en in 2000 kwam het gelijknamige debuut van de band uit via Prosthetic Records. Sinds het vierde album, ‘The Black Flame’ (2006) heeft de band onderdak gevonden bij Century Media Records. Het vijfde album ‘Ravenous verscheen in 2009 en kon op lovende kritieken van zowel de pers als ook de fans rekenen. Inmiddels heeft de band hun zesde album klaar, dat de titel ‘Legions Of Bastards’ heeft meegekregen en vanaf 25 april verkrijgbaar is.

Het album gaat van start met het uptempo “Vicious Companions”, een zeer sterke song waarbij de heavy metal invloeden uit de jaren tachtig en negentig er weer dik bovenop liggen. Dit is dan ook precies hoe een band als Wolf hoort te klinken, onvervalste heavy metal van hoogwaardige kwaliteit. Het volgende “Skull Crusher” is een stevige track voorzien van sterke riffs en snerpende vocalen van Niklas Stålvind. Ook de volgende songs kennen dezelfde ingrediënten, pakkende riffs, scheurende solo’s en catchy refreinen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als het pakkende “Tales From The Crypt”, of het “Road To Hell” dat vol staat met spetterend gitaarwerk. Met “False Preacher” doet de band me vervolgens wel erg aan Iron Maiden denken, maar dan wel in positieve vorm. Het voorlaatste “Hope To Die” is een heerlijk uptempotrack, waarop het album word afgesloten met het degelijke “K-141 Kursk”, dat refereert aan de ramp met de Russische kernonderzeeër in 2000.

Met ‘Legions Of Bastards’ heeft de band een waardige opvolger afgeleverd van het uit 2009 stammende ‘Ravenous’ zonder dat het album veel afwijkt van eerder materiaal van de band. De songs zijn opnieuw van een hoogstaand niveau en staat de productie als een huis. Fans van bands als Judas Priest, Iron Maiden en van onvervalste heavy metal zullen met deze release prima aan hun trekken komen.

01. Vicious Companions
02. Skull Crusher
03. Full Moon Possession