Within Temptation The Unforgiving

Sony Music

Within Temptation

Na een akoestische theatertour, gevolgd door een live-registratie ‘An Acoustic Night At The Theatre’ met het nummer “Utopia” als laatste nieuwe song, laste Within Temptation een pauze in. Na de pauze werd er aangevangen met het werken aan een nieuw album. Een album dat behoorlijk zou gaan afwijken van voorgaande albums.

Voornaamste gegeven dat veelvuldig naar voren werd gebracht voorafgaand aan de release waren ‘de jaren ‘80’ invloeden. De op de radio gedraaide single “Faster” onderstreepte dit. Het is echter één van de twaalf tracks van dit conceptalbum dat als onderwerp ‘De zonde van de mens en hoe daarmee om te gaan’ behelst. Een conceptalbum dat ondersteund wordt door aantal filmpjes en een zestal comics en onder de naam “The Unforgiving” het licht ziet.

De muziek heeft een gedeelde verandering ondergaan. Er zijn inderdaad jaren ‘80 invloeden te horen (disco én rock). Het eerste deel van “Shot In The Dark” opent met vertrouwd klinkende koortjes. Daarna wordt de song vervolgd met een zeer goed in het gehoor liggende zanglijn ondersteund door een elektronische beat, die pas later vervangen wordt door een ‘normale’ drumsound. Dit is iets wat vaker op het album gebeurd en de muziek een bepaalde frisheid geeft. De jaren ’80 werden in de hitlijsten niet alleen gedomineerd door discobeats. Aan de andere kant roerden de hardrockers zich ook met het scoren van hits waarin de gitaarsolo een standaard onderdeel van de song was. Ook dat aspect van de jaren ’80 heeft haar weg naar de muziek van Within Temptation met succes gevonden. Pakkende solo’s sieren een aantal songs.

Het vorige album bevatte veel songs waarbij de balans meer naar de langzamere tempo overhelde. Dit album heeft in dat opzicht een gelijkwaardigere verdeling tussen langzame- en snelle songs. De band staat meer centraal dan het klassieke bombastische arrangement dat de boventoon voerde op de latere albums. Hierdoor is er meer ruimte voor alle band instrumenten. Sharon maakt veel gebruik van het zingen in de midden –en lagere regionen en hier en daar van de hogere. Voeg hier een elftal pakkende refreinen aan toe en je hebt “The Unforgiving”. Een album waar je simpelweg niet omheen kunt.

Wie denkt dat Within Temptation inmiddels aan haar creatieve plafond zit, heeft het grondig mis. Dat er in interviews erg de nadruk werd gelegd op: dat we een totaal andere Within Temptation te horen gingen krijgen, is de band (of is dat de interpretatie van de interviewer geweest?) vergeven. De muziek is ten dele anders. Dat ‘anders’ heeft de muziek alleen maar verrijkt en geresulteerd in een album van wereldformaat!

01. Why Not Me
02. Shot In The Dark
03. In The Middle Of the Night