Winds Of Plagues Against The World

Winds Of Plagues

Het nieuwe, inmiddels vierde album van de Amerikaanse formatie Winds Of Plague is op 18 april via Century Media Records uitgekomen. Het album heeft de titel ‘Against The World’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2009 stammende ‘The Great Stone War’. Voor de productie van het album huurde de band Matt Hyde (Slayer, Hatebreed) in, dus daar kan het alvast niet meer mis gaan.

Wat meteen opvalt bij het beluisteren van het album is dat de band is teruggekeerd naar het geluid van het tweede album ‘Decimate The Weak’. Wat we voorgeschoteld krijgen is agressieve deathcore, aangevuld en doorspekt met sferische keyboardpartijen en hier en daar wat hardcore invloeden. Het album opent met “Raise The Dead”, een harde, brutale en energieke song, waarbij vooral het refrein opvalt. Ook de volgende songs zijn voorzien van thrashy gitaarriffs, mid-tempo grooves en vette drumpartijen. Het zijn echter vooral de sferische keyboard partijen van toetseniste Alana Potocnik, die band onderscheidt van de rest van de hedendaagse metalcore. Luister maar eens naar de bombastische partijen die in de song “Built For War” verweven zitten. Het korte “The Warrior Code” is voorzien van gesproken teksten, waarna de band er hard tegenaan gaat met het stevige “Against The World”. Het hierop volgende “Monsters” gaat aanvankelijk nogal symfonisch van start, maar al snel gaat de song over in een chaotisch geheel, voorzien van brute zangpartijen en vreemde gitaarpartijen. “Most Hated” beukt vervolgens heerlijk door, en bij deze song zijn de hardcore invloeden duidelijk hoorbaar. Het voorlaatste “California” is een stevige hardcore getinte song, die in het straatje ligt van het oudere werk van Biohazard. Het brute, uptempo “Strength To Dominate” sluit vervolgens het album op gepaste wijze af.

Met “Against The World” weet de band mij net als op de voorganger ‘The Great Stone War’ opnieuw te overtuigen, als is het nieuwe er nu wel af. De combinatie van deathcore met symfonische invloeden is niet origineel meer, maar dat heb je natuurlijk al snel in een genre als “wat voor core dan ook”. Wat betreft de productie, deze is prima in orde, het geluid is zuiver al staan de keyboardpartijen zo nu en dan wel wat hard in de mix. Verder is dit een zeer aangenaam album voor de deathcore fan die ook wel eens wat ander wil, maar ook fans van het eerdere werk van de band zullen net teleurgesteld worden.

01. Raise The Dead
02. One For The Butcher
03. Drop The Match