Warbringer Worlds Torn Asunder

Warbringer

Op 26 september zal het nieuwe, inmiddels derde album van de Amerikaanse thrashband Warbringer uitkomen. Het album heeft de titel ‘Worlds Torn Asunder’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2009 stammende ‘Waking Into Nightmares’. De band werd in 2004 opgericht, en in 2006 verscheen de EP ‘One By One, The Wicked Fall’ waarna de band al snel werd opgemerkt door Century Media Records. Het debuut ‘War Without End’ verscheen vervolgens in 2008 en werd er veelvuldig getourd en opgetreden. Warbringer behoord inmiddels tot een van de vele nieuwe thrashbands die de laatste jaren zijn ontstaan, waarbij de band geïnspireerd is door bands als Exodus, Testament en Slayer. ‘Waking Into Nightmares’ werd geproduceerd door Gary Holt van Exodus, echter voor het nieuwe album heeft de band de hulp ingeschakeld van Steve Evetts (Sepultura, The Dillinger Escape Plan, M.O.D) die het album van een loepzuiver en vet geluid heeft voorzien. Verder is bassist Andy Laux, die al van de band deel uitmaakte tussen 2004 en 2008 teruggekeerd, en heeft drummer Nic Ritter plaats moeten maken voor Carlos Cruz

Het album opent met het verwoestende “Living Weapon”, voorzien van vette riffs, uptempo drumpartijen en felle, venijnige zangpartijen van John Kevill. Het geheel wordt aangevuld met degelijk solowerk van de gitaartandem John Laux en Adam Carroll zoals halverwege het zeer sterke “Shattered Like Glass” goed te horen is. Ook het volgende ‘Wake Up... Destroy’ is een krachtige song voorzien van heerlijke hakkend gitaarwerk en vette thrashriffs. Natuurlijk zijn een deel van de riffs niet geheel origineel of al meerdere malen gerecycled, echter de grote kracht van Warbringer is dat de band vele tempo-wisselingen weet door te voeren waardoor het geheel niet eentonig wordt. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het uptempo “Savagery”, waar zelfs enige hardcore invloeden waarneembaar zijn. Ook “Echoes From The Void”, voorzien van een akoestisch intro is zo’n prima song. “Behind The Veils Of Night” is een rustig instrumentaal nummer, alvorens het album wordt afgesloten met “Demonic Ecstasy”. De song gaat aanvankelijk nog rustig van start, met zware midtempo riffs, maar halverwege gaat het gas erop en raakt het nummer in een stroomversnelling om vervolgens weer met loodzwaar gitaarwerk te eindigen, klasse.

Met ‘Worlds Torn Asunder’ heeft de band een zeer degelijk album afgeleverd voorzien van technisch spel en doordachte songs. Muzikaal zit het dan ook wel goed en komen de zangpartijen van John Kevill als erg plezierig op mij over. Ben je echter op zoek naar iets origineels dan kan je dit album beter overslaan. De echte thrash liefhebbers van eerder genoemde bands zullen deze schijf wel weten te waarderen, en als je het voorgaande album al goed vond is dit verplichte aanschaf.

Tracklis:
01. Living Weapon
02. Shattered Like Glass