Vreid V

Indie Recordings

Vreid

Het is niet dit kalenderjaar, maar er zijn de laatste tijd wel een aantal platen uitgekomen met niet zulke heule originele titels. Sahg-III bijvoorbeeld, Alterbridge – ABIII en nu ook Vreid die hun vijfde full-length release dan ook toepasselijk ‘V’ genoemd hebben. Makkelijk voor de schrijver van deze review en ook voor in de kroeg als je al een bakkie op hebt.

Genoeg flauwe grappen nu, Vreid heeft met ‘V’ wel degelijk een stap vooruit zit, en als die vooruitgang in de muziek zit in plaats van de album titel, kan mij het geen ene biet schelen. Laat dat nu net het geval zijn op ‘V’. Voor iedereen wel bekend hoop ik, Vreid als voorzetting van Windir, en ze houden vast aan de black `n roll stijl die ze zelf bedacht hebben in het afgelopen decennium. De kruising van stevige slepende rock en black metal klinkt gewoon weer net iets gepolijster, natuurlijker en beter dan op ‘Milorg’, die ik persoonlijk wat tegen vond vallen. Het feit dat dat een conceptalbum was, kan daar uiteraard aan bijgedragen hebben. Nummers als “The Blood Eagle”, “The Sound of the River” en het stampende “Welcome to the Asylum” laten goed horen waar een band als Vreid in vorm in staat toe is. Een lekkere open sound steunt deze plaat zeker, die uitgeregeld is door bassist Hvåll helpt de plaat hier zeker bij. Het gitaargeluid staat lekker op de voorgrond, maar zonder te overheersen en geen plaats meer te laten voor subtiele cleane zang ala Enslaved en subtiele keyboard accenten, ja ook ala Enslaved. Niet dat we hier met een genre genoot van doen hebben, daarvoor is deze plaat veel meer straight forward en oorspronkelijker voor dan Enslaved`s latere psychidelische werken.

Blijft over een eindoordeel, en dat is dat de black metal liefhebber die geen continue panzer divisie over zich heen hoeft te hebben rollen en qua teksten geen antichristelijkheid of vikingen hoeft te horen echt een degelijke plaat hoort in Vreid ‘V’. Aanradertje! (Koos van Marle)

80/100

Track list:
01. Arche