Vildhjarta Måsstaden

Vildhjarta

Het debuut album, dat de titel ‘Måsstaden’ heeft meegekregen van het Zweedse Vildhjarta is op 28 november via Century Media Records uitgekomen. De band werd in 2005 opgericht en bracht in 2009 de EP ‘Omnislash’ uit. De stijl van de band ligt in het straatje van populaire djent bands als Meshuggah Tesseract, Animals As Leaders en Periphery. ‘Måsstaden’ is een conceptalbum dat het verhaal verteld over een goed verborgen, geïsoleerde stad.

Het album opent met “Shadow”, een track die rustig van start gaat maar al snel overslaat naar een stevig geheel, voorzien van rauwe vocalen, complexe riffs en stevig drumwerk. Wat verder opvalt bij het beluisteren van het album zijn natuurlijk de vele lagen, de polyritmische riffs, en de afwisselende passages. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Traces”, waarbij zelfs cleane vocalen voorbij komen. Wat betreft het muzikale aspect, met drie gitaristen klinken de nummers natuurlijk vol, en ook het gebruik van twee zangers zorgt voor de nodige afwisseling. Ook de korte intermezzo’s tussen de nummers door en de instrumentale breaks zoals “Nojja” of “Måsstadens Nationalsång” kunnen gezien worden als een pluspunt. Echter het in zijn geheel beluisteren van het album is een hele klus, want de overvloed aan complexe ritmes, de vele lagen en structuren maken het er niet makkelijker op.

Al met al heeft Vildhjarta een zeer degelijk album weten af te leveren, waarbij de complexe ritmes en ongebruikelijke songstructuren moeiteloos tot een geheel versmolten worden. Tevens weten de muzikanten tot in de kleinste details hun instrumenten te beheersen, en ondanks dat ‘Måsstaden’ geen licht verteerbare kost is, zal menig metalfan zich best kunnen vinden in de release. Fans van eerder genoemde bands als Meshuggah Tesseract, Animals As Leaders en Periphery moeten deze band dan ook zeker eens gaan beluisteren.

01. Shadow
02. Dagger
03. Eternal Golden Monk