Vicious Rumors Razorblade Killers

Steamhammer / SPV

Vicious Rumors

Op 28 maart zal het tiende album van het Amerikaanse Vicious Rumors uitkomen via het Steamhammer / SPV label. Het nieuwe album heeft de titel ‘Razorback Killers’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2006 stammende ‘Warball’. Op deze release is voor het eerst nieuwkomer Brian Allen als zanger te horen die de opgestapte James Rivera (Hellstar, Seven Witches) vervangt. Vanaf de eerste release ‘Soldiers Of The Night’ in 1986 staat de band garant voor technische, melodieuze powermetal. Begin jaren negentig kent de band een hoogtepunt in hun carrière met de albums ‘Digital Dictator‘, ‘Vicious Rumors’ en ‘Welcome To The Ball’, zo staat de band tegenover 25.000 man op het prestigieuze Dynamo Open Air in 1990. Echter in april 1995 komt toenmalig zanger Carl Albert bij een auto ongeluk om het leven. Carl Albert stond bekend als één van de beste zangers in het circuit, Vicious Rumors zou hierna nooit meer hetzelfde zijn… De band met als drijvende kracht gitarist en bandleider Geoff Thorpe liet het hier niet bij zitten, ging door en bracht door de jaren heen, ondanks de diversen line-up wisselingen een aantal redelijke albums op de markt. Echter deze albums lijken in de schaduw te staan van het binnenkort te verschijnen nieuwe album ‘Razorback Killers’.

Het album is opgenomen in een vernieuwde line-up waarmee de band afgelopen jaar al mee door Europa tourde, bestaande uit bandleider en gitarist Geoff Thorpe, gitarist Kiyoshi Morgan, zanger Brian Allen (Last Empire, Malice, Wild Dogs), bassist Stephen Goodwin en oudgediende Larry Howe op drums. Het album gaat van start met het krachtige “Murderball”, voorzien van solide riffs, stevige drumpartijen en melodieuze zangpartijen van nieuwkomer Brian Allen. Verder is het Eric Peterson (Testament) die de song voorziet dan een spetterende gitaarsolo. “Black” doet vervolgens oude tijden herleven. Het zeer sterke “Razorback Blade” werd afgelopen jaar al live gespeeld toen de band door Europa tourde. De song is snel, thrashy en voorzien van strakke solo’s, felle riffs, melodie en krachtige vocalen. Tijdens “Blood Stained Sunday” en “Pearl Of Wisdom” is het niemand minder dan voormalig Vicious Rumors gitarist Mark McGee die de band bijstaat. Bandleider Geoff Thorpe is het die tijdens “All I Want Is You” de zangpartijen voor zijn rekening neemt waarbij de band terugkeert naar het klassieke Vicious Rumors geluid van begin jaren negentig. Tijdens het zeer thrashy “Axe To Grind” trapt de band opnieuw het gaspedaal in en wordt er een heerlijk gitaarduel uitgevochten tussen Thorpe en Morgan. Het zware “Let The Garden Burn” is een eerbetoon aan de fans van de band waarbij Geoff opnieuw de zangpartijen op zich neemt. “Rite Of Devastation“ doet vervolgnes wat denken aan “World and Machines” afkomstig van ’ Digital Dictator’. Het album wordt afgesloten met “Deal With The Devil”, een prima song waarbij Brad Gillis (ex-Ozzy, Nightranger) een prachtige gitaarsolo’s voor zijn rekening neemt.

Het mag dus gezegd worden dat de band met ‘Razorback Killers’ vijfentwintig jaar na het uitkomen van het debuut het beste album uit hun carrière heeft uitgebracht. Fans van het eerste uur zullen met deze release dan ook niet teleurgesteld worden. Het album werd overigens geproduceerd door Juan Urteaga (Agent Steel) in samenwerking met Geoff Thorpe, waarbij gezegd moet worden dat het geluid glashelder en transparant klinkt. Verder zal naast de reguliere verzie het album ook op dubbel oranje vinyl uitkomen.

01. Murderball
02. Black
03. Razorback Blade