Vallenfyre A Fragile King

Vallenfyre

Vallenfyre is nieuwe Engelse supergroep bestaande uit zanger, gitarist Greg Mackintosh (Paradise Lost), gitarist Hamish Glencross (My Dying Bride), gitarist Mully, bassist Scoot (Doom, Extinction of Mankind) en drummer Adrian Erlandsson (At The Gates, Paradise Lost). Wat betreft de naam van de band, deze is afgeleid uit de combinatie de oud Engelse woorden vallen (wat kracht zou betekenen) en fyre (wat vuur betekent) waarmee we op krachtig vuur uit zouden komen. Het debuutalbum van de band werd opgenomen in de periode tussen december 2010 en april 2011 en heeft de titel ‘A Fragile King’ meegekregen, waarmee zanger Gregor Mackintosh refereert aan de strijd van zijn vader tegen kanker.

Het album gaat van start met “All Will Suffer”, een rauwe death metal song voorzien van, diepe donkere grunts van Mackintosh en krachtige, agressieve maar vooral moddervette riffs. Ook het volgende “Desecration” kent dezelfde ingrediënten waarbij het vooral de krachtige drumpartijen van Adrian Erlandsson die opvallen. Tijdens “Ravenous Whore” wordt vervolgens het gaspedaal stevig ingetrapt. Verder bevat het album een aantal zeer sterke tracks, luister bijvoorbeeld maar eens naar het slepende “Cathedrals Of Dread”, of het aan Celtic Frost referende “As The World Collapses”. Tijdens “Seeds” gaat het tempo ineens behoorlijk omlaag waarbij de doom invloeden duidelijk aanwezig zijn. “Humanity Wept” is een alles vernietigende, up-tempo track voorzien van loodzware riffs. Ook het voorlaatste nummer is een zware track, waarna het album wordt afgesloten met het logge “The Grim Irony” waarbij de Black Sabbath invloeden goed waarneembaar zijn.

Met ‘A Fragile King’ heeft de band een zeer vet deathmetal album afgeleverd voorzien van een ongelofelijke oldschool vibe. Tevens bevat het album de nodige invloeden van het oudere werk van Paradise Lost, Entombed en Dismember, maar ook bevat het album referenties naar een band als Celtic Frost. Al met al is ‘A Fragile King’ een album waar de echte deathmetal fan niet omheen kan.

01. All Will Suffer
02. Desecration
03. Ravenous Whore