V8 Wankers Iron Crossroads

Steamhammer / SPV

V8 Wankers

Op 18 april is het album ‘Iron Crossroads’ van de Duitse Rock'n'Roll band V8 Wankers via Steamhammer / SPV uitgekomen. Het album is de opvolger van het uit 2010 stammende “Foxtail Testimonial” en we kunnen dus wel stellen dat de band niet heeft stilgezeten het afgelopen jaar. Verder kunnen we melden dat de productie in handen lag van Tommy Newton (oa. Helloween, Gamma Ray) maar nu snel over naar het nieuwe album.

“Sworn to Fun, Second to None”is een kort intro, waar je een auto of motor hoort starten en de band langzaam op gang komt middels wat gesproken teksten. Vervolgens schiet de band uit de startblokken met opener “Winner”. De song is voorzien van uptempo Rock ‘n roll riffs, ruige zang en krachtige drumritmes. Ook de volgende songs liggen in hetzelfde straatje, voorzien van luchtige, vaak humoristische teksten. Luister maar eens naar een nummer als “SBM (Stop Bugging Me)”. Tijdens het enigszins bluesy “Iron Crossroads” neemt de band vervolgens wat gas terug, maar met het snelle punkachtige “Your Name” gaat de band er weer stevig tegenaan. “Dirty Old Man” heeft vervolgens wel wat weg van Dropkick Murphys, maar verder is het veelal vuige, uptempo rock ’n roll wat we op dit album terugvinden zoals “Give It to Me”. Ook “Gone Electric” is een ronkende track, voorzien van spetterend gitaarwerk waarna het verder gaat met het aanstekelijke “Ride the Rocket”. Het album wordt vervolgens afgesloten met de bandhyme “Live by Rock'n'Roll, Die by Rock'n'Roll”.

Al met al weet de band een degelijk, ronkend, old school rock ’n roll album af te leveren. Wat betreft de productie van het album, deze is heerlijk rauw. Het lijkt er dan ook op alsof de band live staat te spelen, en zo hoort het ook. Fans van het eerder werk van de band zullen dan ook niet teleurgesteld worden.

01. Sworn to Fun, Second to None
02. Winner
03. Lone Wolf, No Club