U.D.O. Rev-Raptor

AFM Records

U.D.O.

Udo Dirkschneider timmert al heel wat jaren aan de weg. Zo richtte hij in 1971 accept op, één van de invloedrijkste bands in het heavy/speedmetal genre. In 1987 verliet Udo echter deze band om een solocarrière te starten onder de noemer U.D.O. Het geluid van U.D.O. is overigens te vergelijken met dat van Accept, heerlijk rauw, snel en agressief. Inmiddels heeft U.D.O. dan ook een behoorlijke discografie weten op te bouwen. Het nieuwe album ‘Rev-Raptor’ is dan ook alweer het dertiende studioalbum van de band waar naast Dirkschneider ook oud-Acceptdrummer Stefan Kaufmann als gitarist te horen is die alweer sinds 1996 van de band deel uitmaakt.

Voorafgaand aan deze release is onlangs de EP ‘Leatherhead’ verschenen waarop we alvast van een voorproefje konden genieten. Het album gaat van start met het titelnummer ’ Rev-Raptor’, een stevige song die in de lijn van het voorgaande werk van de band ligt. Wat we te horen krijgen is dus onvervalste heavy metal voorzien van prima gitaarwerk en de zeer herkenbare, snerpende zangpartijen van Udo Dirkschneider. Ook het volgende “Leatherhead” is een slepende song, voorzien van een catchy refrein en enigszins melodieus zangpartijen. Met “Renegade” gaat de band er stevig tegenaan met hakkend gitaarwerk. Ook de volgende songs zijn voorzien van snelle, agressieve gitaarriffs, luister maar eens naar het uptempo “Dr. Death”. Met het rustige “Rock ‘N’ Roll Soldiers” laat de band zich van een geheel andere kant horen. Dit duurt echter niet lang want met “Terrorvision” gaat de band er weer stevig tegenaan. Ook “Motor-Borg” en het voorlaatste “True Born Winners“ zijn twee heerlijke uptempo song die in de lijn van het oudere accept werk liggen. Het album wordt vervolgens afgesloten met de semiballad “Days Of Hope And Glory”, een prima song voorzien van uitstekend zangwerk van de heer Dirkschneider.

Met “Rev-Raptor” heeft U.D.O. opnieuw een prima, zeer afwisselend album afgeleverd. De songs zijn van een hoog niveau, zijn pakkend en voorzien van een hoog meezinggehalte. Wat betreft de productie valt er niet veel te klagen, want het geluid is prima in orde en klinkt dan ook als een spreekwoordelijke klok. Fans van het oudere werk van Accept en van klassieke jaren tachtig metal halen dit album dan ook gewoon in huis.

01. Rev-Raptor
02. Leatherhead
03. Renegade