Trivium In Waves

Roadrunner Records

Trivium

Indien je een band opricht in 1999 en na het uitbrengen van je eerste demo getekend wordt door Roadrunner doe je het niet verkeerd. De volgende drie albums op dat label zorgen er vervolgens voor dat Trivium een naam is waar rekening mee gehouden dient te worden. De band opent voor alle metalgrootheden en staat op alle grote festivals in thuisland Amerika en Europa. Na een pauze van drie jaar schrijft de band het volgende hoofdstuk ‘In Waves’.

De cd opent met een aantal dromerige vervormde pianoakkoorden waar steeds meer muzikale lagen van andere instrumenten aan toegevoegd worden. Er wordt een bepaalde spanning opgebouwd, die overgaat in de titeltrack. De in Robb Flynn (Machine Head) stijl gebrulde woorden ‘In Waves’ klinken vertrouwd. De daarop volgende afwisseling tussen brute en cleane vocalen is herkenbaar (één van de handelsmerken van de band). De nieuwe drummer Nick Augusto slaat er lekker op los. Het valt op dat deze man weer wat meer ritmische jus/variatie aanbrengt ten opzichte van waar (voorgaande drummer) Travis Smith, op voorganger ‘Shogun’ naartoe ‘afgleed’. Het was zeker niet slecht maar hij haalde daar niet het uiterste uit de kan zoals hij op de eerdere albums wel deed. Nieuw vers bloed pakt in dit geval uitermate positief uit en je kunt heerlijk genieten van beukend/afwisselend en variërend drumwerk vane en hoorbaar hongerige muzikant! Het album klinkt over de gehele linie genomen anders dan voorlaatste ‘Shogun’, maar er is wel degelijk rekening gehouden met de fans. Het is allemaal wat gedoseerder. De cleane zang is minder Hetfield gelijkend en de ingewikkelde maatstructuren en tempowisselingen komen wel, maar minder voor. Net als de gitaar solo-uitspattingen: ze zijn er wel maar duren over het algemeen korter. Hierdoor is dit album een meer ‘in your face’ album geworden.

Voor fans die vinden dat het vorige album wat te technisch en te veel gitaarsoli bevat, is dit een aangename verrassing. De songs bevatten weer meer metalcore elementen in vergelijking met de thrashy aanpak van de latere jaren. Nummers die uitnodigen tot springen en pitten. De productie van Colin Richardson zorgt ervoor dat je niet bang hoeft te zijn dat je buren niets zullen horen wanneer je dit schijfje in je cd-speler stopt. Met dit album verstevigt de band haar positie en komt de top weer een stukje dichterbij. Hoe één en ander live klinkt? Je kunt het gaan aanschouwen in november wanneer de band samen met In Flames het Tilburgse 013 bezoekt.

01. Capsizing The Sea
02. In Waves
03. Inception of the end