Tracer Spaces In Between

Cool Green Recordings / Mascot Records

Tracer

Zo’n beetje alle clichés van het genre zijn op Tracer van toepassing, dit powertrio speelt namelijk op de jaren ’70 gestoelde stonerrock met een vleugje jaren ’90 grunge. Dus lekkere vuige gitaren, snelle drums, een wat gruizige productie en dit alles aangevuld met de zang die klinkt als het achterneefje van John Garcia (Kyuss), iets wat men zelf overigens ook niet onder stoelen of banken steekt.

Over het algemeen spatten de nummers van de energie, al neemt men ook voldoende de tijd om gas terug te nemen en in de sfeer te komen, want ook al leunt het hier en daar tegen de groovy Rock ’n Roll van een band als The Answer aan het is niet alleen maar kijk-eens-mamma-zonder-handen retro-rock wat de klok slaat. Melodie en songwriting hebben ook ruimschoots de aandacht gekregen. Soms knalt dat er heerlijk uit zoals op opener “Too Much”, het lekker swingende “Devil Ride” of de recht-toe-recht-aan rocker “Save My Breath”. Maar vaker dan dat is het wat minder up-tempo en krijgt het liefje meer de kans zich te ontwikkelen zoals op het mooi opgebouwde “Voice In The Rain” of het Cajun-achtig intro op “Won’t Let It Die” Het liefst hoor ik toch echter de gitaren flink scheuren, ook titeltrack “Spaces In Between” is wat dat betreft een uitgelezen kans om de band in volle glorie aan te horen.

Voor een debuutalbum is Spaces in Between dan ook meer dan geslaagd te noemen. Natuurlijk zijn er hier en daar wat verbeterpuntjes aan te merken maar voor een liefhebber van dit genre is dit gewoon zeker een aanrader. Daarover gesproken: in november komen de mannen ook nog naar Nederland voor een aantal concerten, als ze live maar de helft van de energie van de plaat kunnen overbrengen wordt dat vast en zeker de moeite waard! (Ben Holster)

01. Too Much
02. Push
03. Walk Alone