Times Of Grace The Hymn Of A Broken Man

Roadrunner Records

Times Of Grace

Op 17 januari 2011 verschijnt het album ‘The Hymn Of A Broken Man’ van Times of Grace, een samenwerkingsproject tussen ex-Killswitch Engage zanger Jesse Leach en Killswitch Engage oprichter en gitarist Adam D. Na het vertrek van Jesse in 2002 bleef Adam contact houden met hem en dat heeft dus geresulteerd in nieuw materiaal van het duo. Adam Dutkiewicz speelt op deze schijf gitaar en drums en zorgt tevens voor de achtergrond vocalen. Jesse Leach verzorgt de zang.

Het album gaat pittig van start met "Strength in Numbers", waarbij het opvalt is dat de sound een beetje in het straatje ligt van Killswitch Engage ten tijde van het ‘Alive Or Just Breathing’ album uit 2002. De song bevat stevige riffs, melodieuze gitaarpartijen, brute kracht en harmonieuze samenzang. Ook tijdens het volgende “Fight For Life” zijn het de herkenbare metalcore riffs en pakkende zangpartijen van beide heren die het meeste aanspreken. Met de achtergrond van beide leden zou het echter te gemakkelijk zijn om dit product in het metal-core hokje te plaatsen, want het album bevat veel meer dan dat. ‘The Hymn Of A Broken Man’ bevat dan ook de nodige variatie, waarbij invloeden van onder andere heavy-metal, hardcore en een vleugje stoner voorbijkomen. Ook de zang ligt lekker in het gehoor en past goed bij elkaar. Vele songs bevatten een goede verhouding aan agressie, kracht en melodie, luister bijvoorbeeld maar eens naar het uptempo “Live In Love”. Tijdens het korte, instrumentale “In The Arms Of Mercy” wordt vervolgens wat gas terug genomen. De band gaat hierop in gepaste stijl verder gaat met titelnummer “Hymn Of A Broken Man” dat voorzien is van afwisselende gitaar en zang partijen waardoor er een zeer krachtig en intens geheel ontstaat. “The Forgotten One” is vervolgens een emotionele semibalad voorzien van akoestisch gitaarwerk. Het tiende nummer, “Hope Remains” is een van de hoogtepunten, zo bevat de song strak drumwerk, prima riffs en een heerlijke gitaarsolo. Ook de resterende song op het album zijn voorzien van dezelfde ingrediënten.

Beide heren hebben met Times Of Grace een mooi project op weten te zetten, voorzien van agressief en gevarieerd gitaarwerk, melodieuze en emotionele zang. Verder is de productie, die overigens in handen lag van Adam Dutkiewicz prima in orde en valt er op het geluid niet veel aan te merken. “The Hymn Of A Broken Man“ is dan ook een vet, agressief en gevarieerd album en zou menige melodieuze metal-core fan zeker kunnen bekoren.

Verder is de band eind van 2010 begonnen een serie teasers van hun nieuwste album 'The Hymn Of A Broken Man' op hun website te plaatsen. Deze teasers zijn via de volgende link te bezichtigen. (Talitha Martijn)

01. Strength In Numbers
02. Fight For Life
03. Willing