The Very End Mercy & Misery

Steamhammer/SPV

The Very End

Op 17 januari zal het album ‘Mercy & Misery’ van het Duitse The Very End via Steamhammer/SPV verschijnen. Het album is de opvolger van het uit 2008 stammende debuut ‘Vs. Life’. Wat betreft het geluid van de band, dit ligt een beetje in het moderne metal hoekje waarbij melodie, groove en agressie de toverwoorden zijn. Verder weet de band dan ook nog eens de nodige metal, Bay area thrash, melodeath en power metal invloeden in de songs te verwerken waardoor de band een behoorlijk eigen geluid heeft weten te creëren.

Na het instrumentale intro, in de vorm van “Memento” gaat de band van start met het groovende “Ball And Chain”. Wat meteen opvalt is de combinatie van stevige riffs, krachtige drumpartijen, groovende melodieën en prima solowerken van beide gitaristen. “The Leper” is vervolgens een thrashy song, waarbij de zangpartijen afwisselen tussen rauw en zeer melodieus. “Rat Nation” is een snelle song voorzien van melodie en harmonie. Het volgende “Dead Is The New Alive” is dan weer behoorlijk catchy waarop “Letters To The Living” dan weer voorzien is van de nodige groovende ritmes en een hoog meezing gehalte. Het zijn vooral de zangpartijen van Björn Goosses die tijdens deze song opvallen. Verder komen we op het album nog de Led Zeppelin cover “Immigrant Song” tegen, dat overigens een stuk zwaarder klinkt dan het origineel. Ook “Three Zero Nine” en het voorlaatste “Blacklisted” zijn twee krachtige songs, voorzien van strakke riffs, krachtig drumwerk en de nodige dosis melodie. Als bonustrack heeft de band dan ook nog de jaren tachtig disco hit ‘Maniac’ van Michael Sembello voorzien van nieuwe arrangementen en ik moet toegeven dat de band daar aardig in geslaagd is.

Met ‘Mercy & Misery’ heeft The Very End een dynamisch, melodieus en afwisselend thrash album weten af te leveren. Het nieuwe album werd geproduceerd door de band zelf in samenwerking met Waldemar Sorychta (Sentenced, Sodom, Tiamat, Lacuna Coil) waardoor het album een modern geluid heeft meegekregen. Verder ziet ook het artwork van het album er zeer degelijk uit, dus wat mijn aanbeveling betreft “gewoon kopen die plaat”.

01. Memento
02. Ball And Chain
03. The Leper