The Sixpounder Going to Hell? Permission Granted

Fantom Media

The Sixpounder

Het Poolse The Sixpounder bestaat sinds 2008 en onlangs is via het Fantom Media-label het debuut ‘Going to Hell? Permission Granted’ uitgekomen. In 2010 won de band de Poolse editie van de Wacken Metal Battle, waardoor de band datzelfde jaar tevens op het prestigieuze festival op mocht treden.

Na het intro “Going To Hell?”, waarbij we een oude stoomtrein het station horen binnenrijden gaat de band furieus van start met “Plastic Bag”. De song is voorzien van agressieve riffs, pittige zangpartijen die worden afgewisseld met cleane vocalen waarbij ook de melodie niet uit het oog wordt verloren. Ook het volgende “An Ode To The Murder By John Doe” bevat pakkende riffs, beukend drumwerk en agressieve zangpartijen van zanger Frantic Phil. De band weet tevens op gepaste momenten enkele keyboard partijen toe te voegen. Hierdoor ontstaat er een sfeervol geheel zoals bijvoorbeeld goed te horen is tijdens “Crimson Skies”. Verder is het album voorzien van de nodige afwisseling, luister maar eens naar de opening van “Last True Cowboy Manifesto” of het cleane “A Heart Beat”. Tijdens “Creation: 1”en “Mimic” gaat het tempo wat omhoog, en dat bevalt mij wel. Ook de rest van de songs zijn zowel melodieus als krachtig en voorzien van de eerder genoemde ingrediënten waardoor het album lekker weg luistert. Na het outro “...Permission Granted” wordt het album afgesloten met Slayer’s “Bloodline” die degelijk wordt uitgevoerd, maar niet meer dan dat. Wat mij echter wel verbaasd is dat deze laatste song na het outro volgt.

Met ‘Going to Hell? Permission Granted’ heeft de band een prima album afgeleverd met daarop een aantal energieke metal tracks voorzien van een prima geluid. Fans van Pantera en Lamb Of God die ook niet vies zijn van wat In Flames en Soilwork invloeden moeten deze band zeker eens gaan beluisteren.

01. Going To Hell...

02. Plastic Bag

03. An Ode To The Murder By John Doe