The Man-Eating Tree Harvest

The Man-Eating Tree

In 2010 verscheen het debuut album ‘Vine’ van het Finse The Man-Eating Tree. Het album kon rekenen op lovende kritieken waarop de band in het voorprogramma van Tarot door Europa trok. De band heeft echter niet stilgezeten, en heeft inmiddels de opvolger ‘Harvest’ opgenomen dat op 28 november via Century Media Records is verschenen. The Man-Eating Tree werd in 2009 opgericht door voormalig Sentenced drummer Vesa Ranta, en aangevuld met onder meer met Poisonblack gitarist Janne Markus en zanger Tuomas Tuominen (ex-Fall Of The Leafe). Verder heeft de band Antti Karhu aangetrokken als tweede gitarist om de songs wat zwaarder te laten klinken.

Na een rustig piano intro in de vorm van “Harvest Bell” gaat het album verder met het ingetogen en melancholische “At The Green Country Chapel”. De song is voorzien van slepende gitaarriffs, melodieuze zangpartijen en emotionele passages waarmee de band een bijzondere, donkere sfeer weet neer te zetten. “Code Of Surrender” gaat rustig van start, maar al snel zijn het de zware riffs die de piano klanken overstemmen zonder dat het er ooit echt hard aan toegaat. Het piano gedreven “Like Mute Companions” is een mooie, sfeervolle song waarbij er een hoofdrol is weggelegd voor zanger Tuomas Tuominen. Het volgende “Exhaled” is een langzame, bijna doomachtige song voorzien van melancholische zangpartijen. “Incendere” klinkt dan weer wat vlotter en moderner, voorzien van Paradise Lost-achtig gitaarwerk, de verheven zang van Tuominen en sferische keyboardklanken. Het voorlaatste “All You Kept Free” is opnieuw een ingetogen song, waarop het album op gepaste wijze wordt afgesloten met het sfeervolle, instrumentale “Karsikko”.

Met ‘Harvest’ heeft de band een waardige opvolger weten af te leveren. De band is wat betreft het debuut enorm gegroeid, het album klinkt dan ook krachtiger, emotioneler en gevoeliger dan zijn voorganger. De productie lag net als het debuut in handen Hiili Hiilesmaa (Moonspell, Him, Sentenced) die het album van een vol, krachtig en helder geluid heeft voorzien. Fans van atmosferische metal, maar ook van bands als Sentenced, Katatonia, Ghost Brigade en Poisonblack moeten deze release zeker eens beluisteren. The Man Eating Tree zal overigens binnenkort live te zien zijn in het voorprogramma van Amorphis, en wel op de 13 januari in de Dynamo te Eindhoven en op 15 januari in de Metropool te Hengelo.

01. Harvest Bell
02. At The Green Country Chapel
03. Code Of Surrender