The Human Abstract Digital Veil

Steamhammer / SPV

The Human Abstract

De Amerikaanse metal band The Human Abstract werd in 2004 opgericht door de gitaristen Dean Herrera en A.J. Minette, drummer Brett Powel, bassist Kenny Arehart en zanger Nick Olaerts. Na enkele demo’s werd in 2006 het debuutalbum ‘Nocturne’ uitgebracht, gevolgd door ‘Midheaven’ in 2008. De band heeft inmiddels enkele bezettingswisselingen ondergaan, maar dat heeft de band niet weerhouden nieuw materiaal te schrijven. Het nieuwe, inmiddels derde album van de band heeft de titel ‘Digital Veil’ meegekregen en is op 20 juni via het Steamhammer / SPV label uitgekomen in Europa.

Het album gaat van start met een grotendeels akoestisch, instrumentaal intro getiteld “Elegiac” waarop de band met “Complex Terms” uit de startblokken schiet. Wat we voorgeschoteld krijgen is een uptempo song, voorzien van brute grunts, cleane zangstukken, onnavolgbare gitaarriffs, jazz geïnspireerde bassloopjes en technische drumpartijen. Ook het titelnummer “Digital Veil” is voorzien van dezelfde ingrediënten. Op dit album is voor het eerst zanger Travis Richter (The Color of Violence, ex From First to Last) te horen, die de microfoon van Nathan Ells heeft overgenomen. Travis heeft een prima stem die mij wel bevalt, luister bijvoorbeeld maar eens naar het krachtige “Faust“ waarbij hij zowel de brute als ook de melodieuze stukken uitstekend weet te brengen. Het ruim zeven minuten durende “Antebellum“ is voorzien van vele tempowisselingen waarbij vooral het hoogstaande gitaarwerk van Dean Herrera en A.J. Minette opvalt. Ook de rest van de nummers op het album zijn prima in orde, met als uitschieter het zeer sterke “Holografic Sight”. Tijdens het voorlaatste “Horizon To Zenith” gaat het er vervolgens wat rustiger aan toe, waarop het album wordt afgesloten met het progressieve “Patterns”.

Wat betreft de productie van dit album, hier is niks mis mee en het geluid is dan ook bijna perfect. Wat er echter nog wel aan mankeert is dat de band het niet geheel bij een stijl weet te houden. De songs bevatten net iets teveel wisselingen zodat ze maar moeilijk blijven hangen. Dit neemt echter niet weg dat The Human Abstract met deze release een prima album weten af te leveren. Fans van technisch hoogstaande metal van acts als Periphery, Tesseract, Opeth en Textures moeten deze band zeker eens gaan beluisteren.

01. Elegiac
02. Complex Terms
03. Digital Veil