The Haunted Unseen

The Haunted

In de laatste jaren heeft The Haunted zich ver naar boven gewerkt in mijn lijst van favoriete bands. Ik was dus ook erg blij dat ik de kans kreeg om ‘Unseen’ te reviewen. ‘Unseen’ is namelijk de jongste telg in het rijtje van The Haunted en daarmee het zevende studioalbum dat de Zweedse heren afleveren. Sinds het uitkomen van ‘The Dead Eye’ in 2006 is het bij The Haunted altijd de vraag wat er weer gaat komen. De laatste paar platen zijn namelijk een stuk experimenteler van aard dan de platen die vóór ‘The Dead Eye’ uitkwamen met als hoogtepunt ‘Unseen’, waarbij van thrash of death metal echt geen sprake meer is. Voor liefhebbers van de oudere platen van The Haunted zal dit ongetwijfeld een grote domper zijn, maar degenen die ‘Versus’ en ‘The Dead Eye’ al waanzinnig vonden zullen ‘Unseen’ zeker kunnen waarderen.

‘Unseen’ begint het met ouderwets stampende “Never Better”, waarin Peter Dolving meteen laat zien dat hij het weer meent op deze plaat. De afwisseling van staccato in de coupletten en de open refreinen spreken mij erg aan. Ook de zang gaat heel mooi in dit patroon mee, wat “Never Better” een mooi geheel maakt. Het extreem groovende “No Ghost“ zit vol met mooie melodieën en vette grooves. Het nummer blijft erg traag en slepend tot aan het middenstuk waar het nummer openbreekt en iets versneld. Na het middenstuk gaan ze weer terug naar het refrein om daarmee het nummer te eindigen. “Catch 22” is weer een heel ander nummer, veel gitaarmelodieën over elkaar heen, gecombineerd met de stuwende drums van Per Müller Jensen en meerdere zangpartijen van Peter Dolving. De bass rolt ondertussen als een mooie fundament onder de melodieën door. Na “Catch 22” is “Disappear” misschien een beetje een raar nummer, met de dwingende, reggaeachtige gitaar op de voorgrond in het intro en de coupletten. De refreinen zijn echter weer heel erg kunstig in elkaar gecomponeerd, met veel lagen gitaar en zang over elkaar heen.

Ondanks het feit dat de eerste 4 nummers allemaal hele sterke stukken bevatten, komt de plaat toch wat moeilijk op gang. Pas bij het nummer “Motionless” komt de plaat echt los. Soortgelijke melodieën en een soortgelijke structuur doen het nummer me erg denken aan het nummer “Trenches” wat op ‘Versus’ staat. Na “Motionless“ wordt het echter nog veel beter met de titeltrack en single, “Unseen”. Dit nummer begint met een dreigend couplet dat wordt opgevolgd door een erg pakkend refrein. In het middenstuk valt het nummer helemaal stil en blijft enkel een losse cleane gitaar over, daarna barst het nummer weer los en werkt het zich naar een hele mooie climax toe, waarna weer vloeiend over wordt gegaan in het afsluitende refrein. In tegenstelling tot wat je aan het begin van “The Skull” zou denken is het nummer een ontzettende nekbreker. Wederom zitten in de coupletten de meer beukende riffs en zijn de refreinen opgevuld met veel lagen melodie en geheel onterecht eindigt dit nummer in een fluitconcert. Het mooie “Ocean Park” is een passend opstapje naar het pakkende nummer dat ”The City” heet. Ook dit is weer een nummer dat weer wat meer nijgt naar ‘Versus’ en ‘The Dead Eye’. Na “The City” begint de eindsprint van ‘Unseen’ met “Them”, een van mijn favorieten van deze plaat. In dit nummer zit alles wat een nummer moet hebben, emotie in de zang, mooie melodieën in de refreinen, pakkende loopjes die hoe dan ook in je hoofd blijven hangen en een fijne groove. “All Ends Well” is weer een heel ander nummer wat me meer aan stonerrock doet denken dan aan metal.

Toch krijgt The Haunted het voor elkaar om ook bij zulke nummers hun eigen stijl niet te verliezen en zo past het nummer dan ook weer perfect op de plaat. Dit geldt ook voor de eerste paar nummers op de plaat, het zijn echt “andere” nummers, maar passen perfect op deze plaat thuis. ‘Unseen’ eindigt heel toepasselijk met “Done”, dat aan het begin een beetje aanvoelt alsof het een rustig outro wordt. Later ontpopt het nummer zich nog tot een waardige afsluiter voor een, in mijn ogen, waanzinnig album.

Over de productie van ‘Unseen’ valt niets te zeggen, die is angstig goed! Alle individuele partijen zijn goed van elkaar te onderscheiden, ieder instrument heeft zijn eigen plekje in de mix en komt op die manier goed tot z’n recht. The Haunted laat met dit album zien dat ze muzikaal gezien nog steeds erg vernieuwend en origineel zijn en dat ze dit kunnen verpakken in compacte, pakkende songs! (Bram Heijs)

Track-list
01. Never Better
02. No Ghost