The Atomic Bitchwax The Local Fuzz

Tee Pee Records

The Atomic Bitchwax

Het nieuwe, inmiddels vijfde album van het stoner gezelschap The Atomic Bitchwax zal op 4 april via Tee Pee Records verschijnen en is daarmee de opvolger van het uit 2009 stammende album ‘4’. De band, die in 1992 werd opgericht produceert hevige, psychedelische muziek waarbij de songs vaak slechts van instrumentaal geweld voorzien zijn. De huidige bezetting van de band bestaat naast zanger, bassist Chris Kosnik uit gitarist Finn Ryantevens en drummer Bob Pantella (Monster Magnet, ex-Raging Slab).

In tegenstelling tot het voorgaande werk van de band, waarbij de gemiddelde song tussen de drie en acht minuten klokte is dit nieuwe album voorzien van slechts één song, getiteld “The Local Fuzz“. Gelukkig duurt deze song dan wel ruim tweeënveertig minuten en is voorzien van een aaneenschakeling van maar liefs vijftig monster riffs. De song is zeer heavy, en bevat tevens enkele blues, classic rock en psychedelische jaren zeventig rock elementen. Verder is de song geheel instrumentaal, waarbij er wel een aantal breaks zijn ingebouwd om de verschillende passages goed weer te geven. Instrumentaal zit het geheel zeer sterk in elkaar en weet de band echt naar een hoogtepunt toe te bouwen.

Al met al levert de band een prima album af, al moet ik toegeven dat het de eerste keer niet meeviel om het album in zijn geheel te beluisteren. Slechts één song van tweeënveertig minuten lijkt dan ook een lange zit. Echter niets is minder waar want na het album enige malen beluisterd te hebben lijkt het nummer steeds eerder aan zijn eind te komen. Ik vraag mij echter af of de band deze track ook ooit live zal gaan spelen. Fans van de band weten in ieder geval genoeg en iedereen die sterke riffs en instrumentale rock een warm hart toedraagt zal dit album geweldig vinden.

01. The Local Fuzz

Chris Kosnik - Bass
Bob Pantella - Drums, Percussion