Tesseract One

Tesseract

Het debuut album van het Engelse progressieve math metal gezelschap Tesseract, dat de toepasselijke titel ‘One’ heeft meegekregen en is op 21 maart via Century Media Records uitgekomen. In 2003 wordt door gitarist Acle Kahney (ex-Fell Silent) een start gemaakt met het schrijven en componeren van experimentele metal. Het project gaat dan ook van start als soloproject. Echter na niet al te lange tijd besluit Acle toch een complete band bij elkaar te zoeken omdat de nummers te complex en te ingewikkeld zijn om alleen uit te voeren. Wat betreft het geluid van de band, dit ligt in het straatje van bands als Textures en Meshuggah maar dan net wat toegankelijker.

Wat betreft het album, deze bestaat eigenlijk uit twee delen, te weten ‘Concealing Fate’ dat uit zes songs bestaat en vijf overige nummers. Overigens werd ‘Concealing Fate’ in 2010 al uitgebracht als EP, waarbij dus ongeveer de helft van dit uur durende schijfje niet echt nieuw te noemen is. Het album gaat echter van start met twee nieuwe nummers. Te weten “Lament”en “Nascent”. Beide songs zijn voorzien van sferische stukken, strak baswerk en ingewikkelde gitaarpartijen waarbij brute passages veelvuldig worden afgewisseld met atmosferische segmenten. Hierna is het de beurt aan het zesdelige ‘Concealing Fate’ waarbij de band moeiteloos progressieve momenten weet te combineren met psychedelische passages. Op het volgende ogenblik stapt de band dan weer over van cleane passages naar brute partijen, ondersteund door tegendraadse riffs en verstaanbare grunts. Wat mij echter het meest aan spreekt is de gevarieerde zangstem van Dan Tompkins die een zeer mooi geheel vormt met de muziek van deze vijf Britten. Het afsluitende “Eden” duurt een dikke tien minuten en is een van de mooiere songs op deze schijf.

Met ‘One’ weet de band een zeer kundig album af te leveren. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de gehele band hun instrumenten op een zeer vakkundige manier weet te bespelen waardoor het album als een hecht geheel klinkt. Verder is de productie prima in orde en klinkt het album kraakhelder. Liefhebbers van eerder genoemde bands als Textures en Meshuggah moeten dan ook zeker niet aarzelen om dit album in huis te halen.

01. Lament
02. Nascent
03. Acceptance - Concealing Fate Part One