Supreme Lord Father Kaos

Witching Hour Productions

Supreme Lord

Witching Hour Productions heeft onlangs het album ‘Father Kaos’ van het Poolse Supreme Lord uitgebracht. De band werd in 1991 onder de naam Mortuary opgericht, in 1995 wordt de naam veranderd in Supreme Lord. De band heeft vele bezettingswisselingen ondergaan, met als vast lid zanger/ bassist Reyash. ‘Father Kaos’ is het tweede album in de twintig jarige carrière van de band. Als deze dan ook nog eens gevuld is met een drietal covers en de speelduur daarmee net een klein half uur klokt kunnen we stellen dat de band niet echt productief is.

Het album gaat van start met het uptempo “Stop The Silence”, waarbij we getracteerd worden op krachtige riffs, fel gitaarwerk, brute grunts en degelijk drumwerk. Ook tijdens het volgende “Massacration” houdt de band de vaart erin. “The Be(a)st Is From Hell” is voorzien van degelijke blast beats, diepe grunts en snelle riffs. Tevens zijn een aantal songs voorzien van logge, trage passages die worden afgewisseld met midtempo gitaar en drumwerk zoals bijvoorbeeld tijdens “Blood Is A Life”. Verder weet de band op bepaalde momenten wel het gaspedaal te vinden. Luister bijvoorbeeld maar eens naar “Legion Of Doom”. Naast de acht eigen nummers vinden we op het album dan nog een drietal covers in de vorm van “Profanation” (Incantation), “Ritual” (Blasphemy) en het korte “Tormentor Infernal” (Witchmaster).

Met ‘Father Kaos’ heeft de band een album afgeleverd voorzien van snelle, agressieve, brute old school deathmetal zonder dat het album eigenlijk echte uitschieters bevat. De productie is redelijk en fans van Poolse deathmetal moeten deze band maar eens gaan beluisteren. Het enige minpuntje aan deze release is de speelduur van net iets meer dan een half uur. Dit is eigenlijk gewoon net te weinig om als volwaardig album door te gaan.

01. Stop The Silence
02. Massacration
03. The Be(a)st Is From Hell