Suicide Silence The Black Crown

Suicide Silence

Het inmiddels derde album van het uit Riverside, Californië afkomstige deathcore gezelschap Suicide Silence is onlangs via Century Media Records uitgekomen. Het album is de opvolger van het uit 2009 stammende ‘Time To Bleed’ en heeft de titel ‘The Black Crown’ meegekregen, de productie lag overigens in handen van Steve Evetts. Suicide Silence werd in 2000 opgericht en bracht in 2007 hun debuutalbum ‘The Cleansing’ uit.

Het album gaat furieus van start met “Slaves To Substance” dat voorzien is van felle riffs, groovende ritmes en de schreeuwende zangpartijen van Mitch Lucker. Het volgende “O.C.D.” gaat van start met vet gitaar en drumwerk, waarna ook de zangpartijen invallen. Wat verder opvalt zijn de dreigende riffs, maar het zijn toch wel de snelle drumpartijen van Alex Lopez die het nummer dragen. “Human Violence” is vervolgens een snelle, uptempo song voorzien van uptempo blast beats en gierend gitaarwerk. Tijdens “Witness The Addiction” is het niemand minder dan Jonathan Davis van Korn die als gastzanger een deel van de vocalen voor zijn rekening neemt. Tijdens “Cross-eyed Catastrophe” is het vervolgens Alexia Rodriguez van Eyes Set to Kill die de gastrol vervult. Naast deze twee gasten is er dan ook nog een bijdrage van Suffocation zanger Frank Mullen te horen tijdens het vette “Smashed”.

Met ‘The Black Crown’ heeft de band een volwassen album weten af te leveren met een enigszins toegankelijker geluid dan te horen was dan op de twee voorgangers. De band heeft zich duidelijk weten te onderscheiden van de massa door de gebruikelijke deathcore te mixen met diverse invloeden uit diversen genres. De band is dan ook ten opzichte van het voorgaande ‘Time To Bleed’ duidelijk gegroeid. Ook is de productie, die in handen lag van Steve Evetts (Dillinger Escape Plan, Sepultura) prima in orde. Zeuss Harris (Chimaira, Hatebreed) heeft het album gemixt waardoor vooral de gitaren heerlijk in de mix staan en waarbij vooral de drums zeer vet klinken. Liefhebbers van moderne (extreme) metal moeten dit album zekers eens gaan beluisteren.

01. Slaves To Substance

02. O.C.D.

03. Human Violence