Stormzone Zero To Rage

Steamhammer / SPV

Stormzone

Op 14 november is het inmiddels derde album ‘Zero To Rage’ van het Ierse Stormzone verschenen. De band werd in 2004 opgericht. In de gelederen vinden we onder andere de voormalig Sweet Savage leden John Harbinson (vocals) en David Bates (drums) waarbij het geheel aangevuld word door bassist Graham McNulty en gitaristen Chris Polin en Keith Harris. Het debuut ‘Caught in the Act’ verscheen in 2007, gevolgd door ‘Death Dealer’ in 2010.

Opener “Where We Belong” gaat van start met een sferisch intro, waarop de song verder gaat met een mix van traditionele heavy metal en klassieke hardrock voorzien van hoge zangpartijen van John Harbinson en prima solowerk van beide gitaristen. Het volgende “Zero To Rage” is een stevige song, opnieuw voorzien van degelijk gitaarwerk en catchy zangpartijen. “Jester’s Laughter” is vervolgens een donkere song voorzien van stevig drum en gitaarwerk en enigszins dreigende zangpartijen. Ook de rest van de song liggen in het zelfde straatje van traditionele metal, met als uitschieters het uptempo “Uprising” en het epische “Empire of Fear”. Verder komen we dan nog de semi ballad “Last Man Fighting” tegen en doet “Monsters” me een beetje aan Iron Maiden denken. Het album wordt afgesloten met het krachtige “Cuchulainn’s Story”.

Met ‘Zero To Rage’ heeft de band een sterk album weten af te leveren. Het album is dan ook voorzien van een aantal prima songs die goed in het gehoor liggen, die niet snel vervelen en dat ondanks dat het album net iets meer dan zeventig minuten klokt. De band weet dan ook hoe ze pakkende composities moeten schrijven. Verder staat de productie als een huis, waarbij het geluid helder en fris uit de speakers knalt. Fans van klassieke, traditionele heavy metal moeten deze band dan ook zeker eens gaan beluisteren.

01. Where We Belong
02. Zero To Rage
03. Jester’s Laughter