Stillborn Los Asesinos Del Sur

Godz Ov War Productions

Stillborn

De Poolse death / black metal band Stillborn heeft afgelopen september hun inmiddels vierde album via Godz Ov War Productions uitgebracht. De stijl van de band ligt in het staatje van hun Poolse collega’s Behemoth, Hate, Azarath en Masachist. Verder detail is dat de band er de voorkeur aan geeft hun albums van Spaanse namen te voorzien, zoals het uit 2004 stammende debuut ‘Satanas el Grande’ (Satan the Great), ‘Manifiesto de Blasfemia’ (2007) en ‘Esta Rebelión es Eterna’ (2009). Het nieuwe album heeft dan ook de titel ‘Los Asesinos Del Sur’ meegekregen dat letterlijk vertaald betekend ‘The Murderers of the South’.

Na het korte, gesproken intro “Overture .966” gaat het album bruut van start met het uptempo “Hymn of Destruction”. Wat de band ons brengt is brute black / death metal die op mij nogal rommelig overkomt. Er worden zo nu en dan nog wel hoge snelheden gehaald en zijn de riffs voorzien van de nodige agressie. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het thrashy “Son of the Holy Motherfucker”, het degelijke, Spaanstalige “Los Asesinos del Sur” of het snelle “Stillborn II”. Wat betreft de muziek op dit album, dit klinkt in ieder geval minder origineel dan de album titel. Zo probeert zanger Ataman Tolovy over te komen als een kloon van Nergal (Behemoth). De muziek klinkt gedateerd en ook de riffs zijn niet bijster origineel. Zo is “Kot Wolanda” bijvoorbeeld gebaseerd op het oudere werk van Morbid Angel. Al met al weet Stillborn niets in mij los te maken, en ook over de productie kunnen we kort zijn want deze is duidelijk onder de maat. Of het moet de bedoeling van de band zijn geweest om een brak en rommelig geluid neer te willen neerzetten.

01. Overture .966
02. Hymn of Destruction
03. Diamonds of the Last Water