Steak Number Eight All Is Chaos

Pias

Steak Number Eight

De bandleden van de Belgische postrock band Steak Number Eight zijn nog maar net achttien jaar oud en hebben nu al hun tweede album opgenomen. Het nieuwe album staat gepland voor 11 april en heeft de titel ‘All Is Chaos’ meegekregen. Het geluid van de band is een mix van postrock en sludge metal, waarbij de band beďnvloed is door bands als Pelican, Isis, Sunn O))) en Amen Ra. Het nieuwe album is de opvolger van het debuut ‘When The Candle Dies Out’ (2008), dat in feite een samenraapsel was van hun eerdere demo’s. ‘All Is Chaos’ werd overigens geproduceerd door Mario Goossens (Triggerfinger) en gemixt door Matt Bayles (Mastodon, Isis, Pearl Jam) in de Red Room Studio in Seattle.

Met opener “Dickhead” zet de band meteen een statement, de song is dan ook voorzien van krachtige riffs, agressieve gitaarpartijen en dreunende bassriffs. Ook het brute “Pyromaniac” kent dezelfde ingrediënten, waarbij de zangpartijen van Brent Vanneste het geheel voorzien van een perfecte combinatie van geschreeuw en melodieuze zangpartijen. “Black Fall” is vervolgens een lange, epische song. Ook “Stargazing” ligt in dit zelfde straatje, waarna de band verder gaat met “Track Into The Sky”, een uitgesponnen track die maar moeilijk opgang komt. “Man Vs Man“ is een instrumentale song, waarna het album zijn weg vervolgt met het ruim negen minuten durende “Drowning in Your Blood”. Het album met vervolgens met het rustige op gang komende “The Perpetual”.

Met ‘All Is Chaos’ heft de band een volwassen opvolger van het debuut afgeleverd. De band is dan ook duidelijk gegroeid. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de degelijke productie van het album, verder is het geluid prima in orde. De band lijkt dan ook helemaal klaar te zijn om de strijd aan te gaan met de internationale concurrentie.

01. Dickhead
02. Pyromaniac
03. The Calling