Slaves to Gravity Underwaterouterspace

Steamhammer / SPV

Slaves to Gravity

Het Londense Slaves to Gravity brak in 2008 door met het debuutalbum "Scatter the Crow”, wist in de UK zelfs enkele hitjes te scoren en uitgeroepen te worden tot beste Britse nieuwkomer. Inmiddels ligt sinds april de opvolger ‘Underwaterouterspace’ in de schappen. Het beproefde recept van een dosis hardrock met een vleugje post-grunge is ook op dit album weer in ruime mate aanwezig.

De band wordt door de diverse media vooral vergeleken met namen als Alice in Chains en Soundgarden (en natuurlijk Audioslave). Zelf zou ik daar dan nog Foo Fighters aan toe willen voegen, vooral door de aanwezige dosis energie van de eerste paar nummers van dit album. Zo zijn vooral de eerste tracks zoals “Good Advice”,”She's Got Big Plans” en “Dumb” van een stevig mid-tempo met een stevige twin-gitaar groove en een lekker elektrisch-rauw randje. Er zit dan natuurlijk wel altijd het risico in dat alles een beetje op elkaar gaat lijken en de tracks onderling uitwisselbaar gaan worden. Gelukkig wordt dat later op dit album wel onderkent en gaat het eigenlijk vooral vanaf “Silence Now” over een andere boeg met een wat rustiger tempo. Ik prefereer echter toch wat meer tempo zoals “Youth Serrated”, dit is met een Cult-achtig harmonica en slow-clap intro wat mij betreft een van de betere tracks op het album.

Na weer een aantal wat meer standaard rock-nummers is “This Time It’s Terminal” dan weer een wat rustigere track, het zou me niet verbazen als men middels het uitbrengen van een single met dit Coldplay-achtige pop/rock nummer opnieuw probeert een hit te scoren. Geen schande natuurlijk maar niet echt een stevige afsluiter. Gelukkig krijgen we in Europa middels “Negative Pose” nog een bonus-track waarmee dit album met wat meer schwung afsluit. Eigenlijk is dit met zijn theatrale opbouw juist een van de betere nummers op dit album en wat mij betreft meer dan “zomaar” een bonus-track.

Dat de mannen liedjes kunnen schrijven (of het juiste personeel hiervoor in dienst heeft) is in ieder geval wel duidelijk. Helaas blijft het allemaal wel net radio-vriendelijk genoeg en kleurt het net te veilig binnen de lijntjes om de lezers van een website als deze tot directe aanschaf aan te sporen. Maar goed de kwaliteit is over het gehele album goed te noemen en er staan enkele hele sterke songs op dit album wat zeker naar meer smaakt. Een luisterbeurtje is voor de rock-liefhebbers dan ook zeker aan te bevelen, en mocht je ze deze zomer ergens op een festival tegen gaan komen weet je dan in ieder geval wat voor vlees je in kuip hebt om je pitstop hierop af te stemmen. (Ben Holster)

01. Good Advice
02. Honesty
03. She's got big plans